TAYLOR SWIFT – EVERMORE ERA

De popster is ook geen onbekende op het witte doek. In 2012 sprak ze het personage Audrey in in The Lorax van Dr. Seuss, een animatiefilm met Zac Efron en Danny DeVito, en in 2009 speelde ze een opstandige tiener in een aflevering van het misdaaddrama CSI, waar ze een grote fan van is. Haar speelfilmdebuut maakte ze in 2010 met haar rol in de romcom Valentine’s Day.

Na een kleine rol in de dystopische sci-fi film The Giver nam Taylor een acteerpauze van vijf jaar. In 2019 verscheen ze weer op het witte doek als Bombalurina in Cats, de verfilming van de toneelmusical van Andrew Lloyd Webber. Ze speelde samen met grote namen als Jennifer Hudson, Judi Dench, James Corden en Rebel Wilson. ‘Beautiful Ghosts’, het nummer dat ze voor de film schreef, werd genomineerd voor een Grammy.

Dat Taylor een creatieve krachtpatser is, werd nog maar eens bewezen met Miss Americana, een documentaire uit 2020 die de zangeres gedurende een aantal jaren volgt. De film speelt zich af tijdens een overgangsfase van haar carrière, wanneer ze de Reputation Stadium Tour van 2018 afrondt en aan haar album Lover begint te schrijven. Dit beeld uit de Netflix-documentaire toont de ster thuis, terwijl ze wacht op de nominaties van de Grammy’s. Als ze later te horen krijgt via de telefoon dat het album Reputation geen enkele nominatie ontvangen had, was Taylor daar het hart van in, maar besloot ter plekke om dan een nog beter album te maken.

Hier zie je Taylor in een jumpsuit van Carmen March op de première van Miss Americana op het Sundance Film Festival in 2020. Critici prezen de documentaire om het ‘emotionele gewicht’ van Taylors interviews, waarin thema’s als eetstoornissen, zelfvertrouwen en seksueel geweld aan bod kwamen. Taylors aanwezigheid zorgde voor heel wat media-aandacht en een ongezien aantal bezoekers.

Taylor schreef en regisseerde de documentaire/concertfilm: Folklore: The Long Pond Studio Sessions, die op Disney Plus te zien is. In de film speelt Taylor alle zeventien nummers van haar achtste album Folklore, terwijl ze met haar co-producers Aaron Dessner en Jack Antonoff praat over het creatieve proces en de inspiratie voor de songs.

Terwijl Taylor haar eigen videoclips regisseert en kortfilms maakt, sleept ze heel wat prijzen in de wacht. All Too Well: A Short Film leverde haar een American Music Award, een Grammy en een Hollywood Critics Award op. Op het Toronto International Film Festival kreeg ze ongeziene publiciteit toen Swifties ’s nachts hun tenten opzetten om de volgende dag een glimp van de zangeres op de rode loper te kunnen opvangen voor de vertoning van de film.

Misschien heb je Taylor onlangs nog gezien op de promotieposters voor de mysteriethriller Amsterdam, die zich afspeelt in de jaren 30. Daarin speelt ze het personage Elizabeth Meekins. In deze film uit 2022 spelen ook heel wat Hollywoodsterren mee, zoals Margot Robbie, Christian Bale, Anya Taylor-Joy, Rami Malek en Robert De Niro.

Taylor heeft heel wat marketingtalent! Zo wist ze bijvoorbeeld haar fans in spanning te houden bij de release van het album Midnights door eerst de plaat op Instagram Live te beschrijven, en daarna op TikTok clips te posten getiteld ‘Midnights mayhem with me’, waarin ze via een bingospel willekeurig nummers uit het album koos en hun titel verklapte. Ook werkte ze samen met Spotify om over de hele wereld tekstfragmenten van haar nieuwe songs op reclameborden te publiceren.

Of ze nu van leer trekt tegen pestkoppen uit de muziekindustrie of vecht voor het eigendom van haar eigen nummers, Taylor baant al langer de weg voor vrouwen in de muziekindustrie. Voor de jongere generatie vrouwelijke artiesten zoals Olivia Rodrigo, Maisie Peters, Phoebe Bridgers en Gayle is ze een ware bron van inspiratie.

Taylor beïnvloedt niet alleen opkomende namen in de muziekindustrie. Ze zit ook achter wat gitaarfabrikant Fender de ‘Taylor Swift-factor’ noemt: het fenomeen van stijgende gitaarverkopen onder vrouwen. Aanvankelijk dacht men dat het een tijdelijk effect was, maar Taylors invloed blijkt sterker dan dat. Vrouwen blijven de verkoop stimuleren en vormen zelfs de helft van de klanten die het instrument leren bespelen.

Taylor nam haar eerste zes albums opnieuw op, en nam daarmee geleidelijk aan de controle over haar muziek weer in eigen handen. Op die manier herverdeelde ze eigenhandig de rijkdom in de muziekindustrie en baande ze de weg voor andere artiesten om hetzelfde te doen. Of zoals de Swifties zeggen: “Taylor Swift is the music industry!”

Taylor is niet alleen een van de beste songwriters en artiesten op aarde, ook aan haar marketing valt niet te tippen. Van intieme blogs op Myspace en Tumblr, tot hints over albumreleases op Twitter en Instagram: Taylor weet als geen ander sociale media in te zetten om contact te maken met haar fans op een manier die geen enkele andere popster haar ooit heeft voorgedaan.

Taylor viert haar verjaardag op 13 december altijd door iets speciaals te doen: een gigantisch feest houden, een Netflix-tourspecial aankondigen of verschijnen op de spraakmakende Jingle Ball in Madison Square Garden. In 2020 vierde ze echter haar 31e verjaardag met een nog grotere verrassing: ongeveer vier en een halve maand na het uitbrengen van de veelgeprezen Folklore album, kondigde Taylor haar “zusterplaat” aan, haar negende studioalbum genaamd Evermore.

Het verhaal van hoe Evermore is geboren, stamt voort uit eerste liefdes, vakantie-rom-coms en inspiratie van eerdere Taylor Swift-liedjes. Taylor maakte het fantastische verrassingsalbum Folklore in afzondering, voelde de vonk van iets spannends en nieuw, en wetende dat alle dingen voorbij moeten gaan, wilde het nog even laten hangen. Als de periodes van winterslaap tussen Taylor’s platen ooit cruciaal aanvoelden voor het drama van haar terugkeer, was haar muziek nu gevuld met deze tijdelijke stiltes en doorbraken. Na een carrière te hebben doorgebracht met het streven naar het volgende niveau van sterrendom, ontdekte ze een duurzamer pad voor evolutie. Op haar album Evermore lijkt ze in vrede met haar verleden, in een opgeschort moment van overgang, en de wereld laten volgen zoals ze leerde: niet alleen settelen, vertelde ze ons door deze overvloed aan materiaal. Word sterker!

In 2022 kreeg Taylor opnieuw de kans om geschiedenis te schrijven: Evermore werd genomineerd voor het “Album of the Year” bij de Grammy Awards van 2022 – een overwinning tijdens de ceremonie zou haar de meest gevierde artiest in de 64-jarige geschiedenis van de categorie hebben gemaakt. Terwijl andere populaire artiesten terecht prijsnominaties en hitlijstprestaties vierden, kon Taylor beide doen, terwijl ze ook op geloofwaardige wijze de manier veranderde waarop artiesten creatief eigendom en sonische verschuivingen konden benaderen. Taylor veranderde het spel midden de jaren 2010 toen ze overstapte van country naar pop, en op sensationele wijze er altijd in wist te slagen de volledige Top 40 in te palmen, waarmee ze spetterende commerciële overwinningen van haar carrière vierde. Bij Folklore en Evermore besloot ze om de spelregels weer te veranderen, en deze keer haar eigen regels opstelde. Nu had ze de macht om elke genre dat ze wilde in haar reguliere baan te trekken, en om elke industriële instelling rekening te laten houden met haar impact op de muziekindustrie.




Om de Evermore Era af te sluiten vind je hieronder nog enkele leuke weetjes over Taylor Swift:

Toen de 18-jarige Billie Eilish op de Grammy Awards van 2020 Album of the Year won met When We All Fall Asleep, Where Do We Go?, brak ze Taylors record voor jongste artiest die deze award kreeg. Maar de twee kunnen het goed met elkaar vinden: Billie praat als een ware fan over Taylors old-school songs en erkent dat Taylors strijd tegen het mannelijke privilege in de muziekindustrie een positieve impact op haar eigen ervaringen in de business heeft gehad. Taylor noemde Billie op haar beurt een van de meest invloedrijke vrouwelijke popartiesten.

Taylor schreef niet alleen de muziek voor een tiental films, maar ze heeft ook nummers geschreven voor andere artiesten – en niet alleen voor haar ex Calvin Harris. Zo stuurde ze in 2016 de countryband Little Big Town de hitsingle ‘Better Man’ en schreef ze het nummer ‘Babe’ voor Sugarland. Ook werkte ze samen met countryzangeres Kellie Pickler aan het nummer ‘Best Days Of Your Life’. Ze bewees dat ze ook andere genres aankan: met rapper B.O.B werkte ze aan het nummer ‘Both Of Us’ en met de rockband Boys Like Girls aan het nummer ‘Two Is Better Than One’.

Taylor is even aanwezig op TikTok als in de muziek. Haar hondstrouwe fans hebben op TikTok een fanatiek collectief gevormd dat bekend staat als SwiftTok, waar ze haar nummers en albums beoordelen, en hun vinylplaten tonen. De online community volgt nauwgezet elke stap van de zangeres. Van merch releases en optredens op de rode loper, tot posts op sociale media en muziekclips: Swifties analyseren elke handeling en voorspellen zo Taylors volgende stap. Je ziet dus dat Taylors fanbase zonder twijfel een van de meest toegewijde ter wereld is.

Taylors filmkunsten komen binnenkort naar het witte doek, met dank aan de Amerikaanse studio Searchlight Pictures. Hoewel de details over Taylors regiedebuut geheim worden gehouden, weten we wel dat ze zelf het script schreef. “I’d love to keep taking baby steps forward,” zei ze in 2022 tijdens het Toronto Film Festival. “And I think that I’m at a place now where the next baby step is not a baby step. It would be committing to making a film. And I feel like I would just absolutely love for the right opportunity to arise because I just absolutely, absolutely adore telling stories this way.”

Dat Taylor het originele nummer ‘Carolina’ schreef voor de verfilming van Where The Crawdads Sing, weet vast iedereen. Maar wist je ook dat Taylor zelf met dat idee op de proppen kwam? Een paar jaar geleden veroverde het boek van Delia Owens haar hart. Toen ze hoorde dat Reese Witherspoon de film zou produceren en dat de Britse actrice Daisy Edgar-Jones de hoofdrol zou krijgen, schreef Taylor het nummer. “I wanted to create something haunting and ethereal to match this mesmerizing story,” zei Swift. Reese en haar team waren erg blij met het aanbod. Ze noemden zichzelf “The benevolent receivers of [an] incredible artistic gift”.

Extra weetje over onze founder:

Melissa is een echte Swiftie en volgt Taylor Swift al sinds 2006 op de voet. Ze was meteen weg van haar teksten, ook al was dit in de country genre, Melissa kon dit wel appreciëren puur door de boodschappen die ze overbracht en de zang die zo uniek was. Haar eerste concert was “The Speak Now Tour” in België, dit was ook het eerste en laatste concert dat Taylor in haar land deed. Voor de andere concerten nam ze met plezier de trein of het vliegtuig om haar te zien.

Taylor haar overgang van country muziek naar pop, was de beste stap die ze ooit kon zetten! Maar in 2020 veranderde ze weer van genre door haar album Folklore en haar zusteralbum Evermore uit te brengen. De pandemie gaf Taylor de kans om verschillende genres uit te testen en het was een schot in de roos! Beide albums paste in de genres van alternative rock, indie en folk.

Maar het album? Evermore kon het voorgaande album voor Melissa niet overtreffen. Hoewel ze dit ook een geweldig album vindt, kon ze zich niet in elk lied inleven. “Ik heb een gewoonte gecreëerd waarbij ik liedjes van Taylor aan bepaalde situaties in mijn leven link. Dit album waren het maar een paar liedjes die dit voor mij deden, maar de liedjes die dan een indruk nalieten kwamen binnen als een bom! Ik kwam juist uit een relatie van vijf jaar, waarbij praktisch heel dat jaar een zware beproeving voor beide partijen was. Toen ik de song ‘Tolerate It’ hoorde op het album werd ik meteen weer terug geslingerd naar die periode. Het blijven proberen, alles tolereren om toch maar de relatie te kunnen redden, maar uiteindelijk moeten opgeven omdat jezelf gewoon geen energie meer hebt om te blijven geven. Het lied kwam dat moment als een godsgeschenk omdat ik letterlijk zelf erin zat en het mij na een periode er heeft kunnen doorsleuren.”

Toen Taylor besloot om ‘Tolerate It’ eruit te halen voor de Europese reeks van de Eras Tour, vond Melissa dit super jammer. “Als je dan uitkijkt naar een song van een bepaald album dat veel voor je betekent en er dan uitgehaald word, komt dit wel even aan, zeker omdat het de enige keer kon zijn om dit lied live te horen. Ze had voor mij andere liedjes van Evermore mogen weglaten, maar natuurlijk heeft elke fan hier een andere mening over.” 

Zoals je al kon afleiden, zit dit album niet in haar top 5. Maar ze heeft zeker wel een top 3, dat ze dagelijks nog beluistert.

Haar top 3 van Evermore:

  • Tolerate It
  • Champagne Problems
  • Right Where You Left Me

 

Hieronder kan je ‘Tolerate It’ live terugvinden van op de Eras Tour de Amerikaanse reeks:

Share this post

More to explore

Relaties

Moet Je Partner JOUW WERELD ZIJN?

“Leg de lat niet te hoog.” We zijn waarschijnlijk tot over ons oren verliefd. Onze relatie kan strubbelingen, woordenwisselingen en veel geduld aan. We kunnen verliefd worden en ons overweldigd

Home & Entertaining

TAYLOR SWIFT – MIDNIGHTS ERA

“Meet me at midnight.” Met de release van haar tiende studioalbum, Midnights, werd Taylor meer universeel geliefd dan ooit tevoren. En toen 20.000 mensen een paar maanden later regelmatig begonnen

nl_NL_formalDutch