Hier zie je Taylor tijdens de ‘49th Annual Academy of Country Music Awards’ in 2014 met Scott Borchetta, de oprichter van Big Machine Records, het label waar Taylor in 2006 een contract van dertien jaar bij tekende. Op de foto lijkt er geen vuiltje aan de lucht, maar in 2018 ontstond er onenigheid toen Taylors contract afliep en ze overstapte naar Universal’s Republic Records. Dat gaf aanleiding tot een debat over de eigendomsrechten van artiesten over hun muziek.
Taylor geeft haar fans een high-five elke show tijdens haar Reputation Stadium Tour die van start ging in 2018. Op 11 mei 2018 was het een jaar geleden dat ze de rechtszaak tegen Mueller won. Taylor gaf die dag tijdens haar show een emotionele toespraak waarin ze terugblikte op het proces en haar fans bedankte voor hun steun tijdens die moeilijke periode. Ze riep ook op tot meer gerechtigheid voor slachtoffers van seksueel geweld.
In een explosieve Tumbler-post beschrijft Taylor Brauns overname als haar “worst case scenario”. Ze beschuldigt hem van “incessant, manipulative bullying”. Hij werkte immers samen met Kanye West toen de rapper haar in zijn nummer ‘Famous’ belachelijk maakte. Artiesten zoals; Haim, Halsey en Iggy Azalea, steunden samen met andere artiesten Taylor openlijk tijdens de controverse, omdat ze durft ingaan tegen machtige figuren als Braun om haar creatieve werk te beschermen.
Een paar maanden nadat Taylors contract met Big Machine Records was afgelopen, kondigde het platenlabel aan dat het was overgenomen door mega-manager Scooter Braun. Taylor probeerde al jaren de originele versies van haar nummers van Borchetta over te kopen. Die weigerde toe te geven en droeg de eigendomsrechten over aan Braun, die nu profiteert van elke keer dat een fan een nummer van Taylor streamt of downloadt.
De controverse over de masteropnames was niet de eerste keer dat Taylor kritiek uitte op de muziekindustrie. In 2014 haalde ze haar muziek van Spotify, omdat ze vond dat artiesten te weinig royalty’s ontvangen. In 2017 keerde ze terug naar de streamingdiensten om haar fans te bedanken omdat haar album 1989 tien miljoen keer over de toonbank was gegaan.
Dat masteropnames regelmatig van eigenaar verwisselen, haalt nooit de krantenkoppen. Dat maakt Taylors acties nog meer bewonderenswaardig. Taylor kondigde aan dat ze haar eerste zes albums opnieuw zou opnemen. In april 2021 kwam Fearless (Taylor’s Version) uit, en in November 2021 RED (Taylor’s Version). Toen ze in 2019 op het Billboard Women in Music Event de prijs voor ‘Woman of the Decade’ won, kaartte ze in haar speech het ‘toxic male privilege’ van Braun aan.
Taylor sprong ook in de bres voor vriendin en collega Kesha. De ‘Tik Tok’ – en ‘Take It Off’ – zangeres was in een juridische strijd verwikkeld met haar voormalige producer Dr. Luke, die ze beschuldigde van seksueel misbruik. Naast andere supporters zoals Lady Gaga, Ariana Grande en Miley Cyrus betuigde Taylor haar steun op sociale media. Ook doneerde ze $ 250.000 om Kesha financieel te steunen.
Tijdens een optreden in Londen in 2012 houdt een fan een bord omhoog dat verwijst naar de verkiezingen in de VS. Hoewel Taylor zich zelden over politieke kwesties uitspreekt, betuigde ze zes jaar later haar steun aan de democratische senaatskandidaat Phil Bredesen. Daarna registreerden heel wat mensen zich om te gaan stemmen. De media noemden dit effect de ‘Swift Lift’.
Niet alleen over de verkiezingen is Taylor mondiger geworden. In 2018 doneerde ze aan de March for Our Lives, een studentencampagne tegen wapengeweld. Na de dood van George Floyd, die in mei 2020 ten onrechte vermoord werd door een politieagent, gebruikte ze haar platform om zich uit te spreken over het racisme bij de politie en hun gebrek aan aansprakelijkheid.
Vlak voor de lancering van Reputation werd er heftig gespeculeerd omdat Taylor alle content van haar website en sociale media accounts had gehaald. Zo maakten de fans kennis met een schaduwzijde van de zangeres, wat een succesvolle hype teweegbracht. De electropop-sound maakt het album zwaarder dan haar vorige nummers, en de teksten gaan over grimmiger onderwerpen zoals wraak, de keerzijde van roem en de woede die daaruit voortvloeit.
Taylor vertelde Rolling Stone dat ze Reputation zag als een “night-time cityscape” met “old warehouse buildings that had been deserted”. Die beelden en de thema’s van de plaat waren de basis voor de productie van de Reputation Stadium Tour. Met zijn goth subcultuur, slangenmotieven en theatrale Broadway-touch, werd het de meest succesvolle tournee ooit van een vrouwelijke, Noord-Amerikaanse artieste.
Toen 1989 in 2014 uitkwam, kon je je tv of computer niet aanzetten of een tijdschrift openen zonder iets te zien dat te maken had met Taylor. Het leek alsof ze op elk mogelijk platform werd geïnterviewd, en het werkte – 1989 werd al snel haar meest succesvolle album ooit.
Tijdens de Reputation era, afgezien van optredens die ze gaf, stopte Taylor bijna volledig met het maken van publieke optredens. Ze was sinds het begin van haar carrière een vaste waarde op prijsuitreikingen, maar vanaf haar album Reputation gereleased werd, bleef ze meestal afwezig op de rode lopers. En het waren niet alleen de award shows die ze niet meer bijwoonde. Ze werd ook zelden opgemerkt door de paparazzi, wat een groot contrast was als je bedenkt dat een paar jaar eerder amper een dag voorbij ging zonder dat Taylor werd gefotografeerd.
Taylor was ook helemaal gestopt met het geven van interviews, en haar berichten op sociale media waren zeldzaam. Haar tv-optredens waren zeldzaam en bestonden uitsluitend uit zingen: ze was de muzikale gast van Tiffany Haddish’s Saturday Night Live-presentator in november 2017 en gaf een verrassingsoptreden in Jimmy Fallon’s Tonight Show in plaats van een interview. Ondertussen, hoewel ze sinds haar comeback op de covers van zowel British Vogue als Harper’s Bazaar stond, publiceerden de tijdschriften geen interviews. Haar Vogue-cover ging vergezeld van een gedicht dat exclusief voor het tijdschrift was geschreven, en in het geval van Harper’s Bazaar nam Taylor de rol van interviewer op zich en sprak ze met het icoon Pattie Boyd uit de jaren ’60.
Een aspect waarom deze albumcyclus wordt gezien als een enorm succes voor Taylor is haar gigantische “Reputation Stadium Tour”, een all-stadium run in een wereld waar vrouwen zelden zulke grote ruimtes alleen spelen. In plaats van interviews te geven of openbare uitspraken te doen, waar dingen zo vaak op de verkeerde manier worden geïnterpreteerd, nam Taylor haar stadiontour als een kans om zich open te stellen voor haar fans over de afgelopen jaren van haar leven. Op de openingsavond op 8 mei 2018 in Glendale (Arizona) hield ze een toespraak voor het publiek waarin ze uiteindelijk haar stilte over haar vete met de Kardashian-Wests verbrak: I went through some really low times for a while because of [the name-calling on social media]. I went through some times when I didn’t know if I was going to get to do this anymore. I wanted to send a message to you guys that if someone uses name-calling to bully you on social media, and even if a lot of people jump on board with it, that doesn’t have to beat you. It can strengthen you instead”.
Vanaf dat moment maakte ze van de gelegenheid gebruik om uitgebreid te praten over een breed scala aan onderwerpen, van de strijd van de LGBTQ+ gemeenschap tot hoe ze zich voelde in de nasleep van haar proces tegen aanranding. De “Reputation Stadium Tour” werd afgesloten op 21 november 2018 in de Tokyo Dome in Tokio, Japan, met in totaal 53 stadionshows in Noord-Amerika, Europa, Australië en Azië. Het ontving 2,55 miljoen swifties en bracht $ 345,7 miljoen op, waardoor het Taylor’s meest succesvolle tour tot nu toe werd, de op twee na meest winstgevende vrouwelijke concerttour aller tijden en de meest winstgevende concerttour in de Verenigde Staten en de geschiedenis van Noord-Amerika. Een concertfilm van de tour werd uitgebracht op Netflix op 31 december 2018, die werd gefilmd tijdens de laatste twee concerten van de Noord-Amerikaanse reeks, op 5 en 6 oktober in het AT&T Stadium in Arlington, Texas. Taylor zei: “The ‘Reputation Tour’ put me in the healthiest, most balanced place I’ve ever been. After that tour, bad stuff can happen to me, but it doesn’t level me anymore”.
In de herfst van 2018 werd Taylor een van de grootste gespreksonderwerpen toen haar contract ten einde ging lopen bij haar platenlabel. Nadat ze op 15-jarige leeftijd haar deal met Big Machine Records had getekend en in de tussentijd ongeveer 32 miljoen platen had verkocht, stond Taylor bovenaan de lijst voor wat volgens velen het grootste platencontract zou kunnen zijn dat ooit door iemand is ondertekend.
Taylor’s contract met Big Machine Records eindigde op 10 november 2018, wat ook het 1-jarig jubileum van Reputation markeerde. Op 19 november 2018 kondigde Taylor aan dat ze een deal had getekend met Universal Music Group and Republic Records, met onmiddellijke ingang. Hoewel de voorwaarden niet officieel werden vrijgegeven, zou het pact volgens Forbes ergens tussen de $ 100 miljoen aan garanties of zelfs $ 200 miljoen waard kunnen zijn. Waarschijnlijk belangrijker voor Taylor dan het effectieve bedrag dat ze krijgt: Universal liet haar haar toekomstige masteropnames bewaren, die vijf jaar na de release van elk nummer naar haar zouden moeten terugkeren.
Voorafgaand van de tussentijdse verkiezingen van 2018 in de VS in oktober 2018, steunde Taylor voor het eerst kandidaten voor een openbaar ambt en verklaarde haar steun voor twee Democratische kandidaten. Ze sprak haar verlangen uit voor LGBTQ+ rechten en gender – en rassengelijkheid, en veroordeelde systemisch racisme. Vote.org, genoemd in Taylor’s post, meldde dat 65.000 mensen zich registreerden om te stemmen in de 24 uur na haar bericht. Dit werd het “Taylor Swift Effect” genoemd, een ongekende golf die zelfs rekening houdt met de gebruikelijke registratiestijgingen naarmate deadlines naderen. Het bewees eens te meer dat Taylor de stem van haar generatie was.
Dagen nadat ze haar eerste politieke verklaring had afgelegd, woonde Taylor de American Music Awards 2018 bij, waar ze de awards won voor “Tour of The Year”, “Artist of The Year”, “Favorite Pop/Rock Female Artist” en “Favorite Pop/Rock Album” voor Reputation. Met in totaal 23 awards werd ze de meest bekroonde vrouwelijke winnaar in de geschiedenis van de AMA’s, een record dat eerder in handen was van Whitney Houston. Tijdens haar acceptatietoespraak voor “Artist of The Year” maakte ze van de gelegenheid gebruik om haar mede-Amerikanen aan te sporen om “get out and vote” bij de komende tussentijdse verkiezingen: “I just wanted to make a mention of the fact that this award, and every single award given out tonight, were voted on by the people. And you know what else is voted on by the people? The midterm elections on 6 November. Get out and vote – I love you guys”.
Diezelfde avond sloot ze officieel de Reputation era af, een belangrijke, moeilijke, maar uiteindelijk bevrijdende tijd van haar leven, met de volgende boodschap: I always look at albums as chapters in my life. To the fans, I’m so happy that you like this one. But I have to be really honest with you about something. I’m even more excited about the next chapter”.
Om de Reputation Era af te sluiten vind je hieronder nog enkele leuke weetjes over Taylor Swift:
Als je Taylors albums goed kent, is het je wellicht al opgevallen dat elk vijfde nummer het meest aangrijpende is: van ‘Cold As You’ op haar debuutalbum tot ‘You’re On Your Own Kid’ op Midnights, dat in 2021 uitkwam. Deze traditie laat zien dat Taylor haar diepste emoties en inzichten met ons durft te delen. “I didn’t realise I was doing this, but as I was making albums, I guess I was just kind of putting a very vulnerable, personal, honest, emotional song as track five”, legde ze uit tijdens een Instagram live. Ze won zelfs een Grammy Award voor ‘White Horse’, het vijfde nummer op het album Fearless.
Swifties van het eerste uur weten dat Taylor geheime boodschappen in de CD-hoesjes van haar eerste zes albums stopte. Schijnbaar willekeurige hoofdletters in de tekstboekjes vormen zinnen die iets zeggen over het onderwerp van elk nummer. Zo zette Taylor in de tekst van Fearless letters met een hoofdletter die ‘I cried while recording this’ spelden bij het nummer ‘Fifteen’. Bij de hit ‘22’ op haar album RED spelden de hoofdletters ‘Ashley Dianna Claire Selena’, haar BFF’s in die tijd. Op 1989 stonden onder andere deze boodschappen: ‘She Danced To Forget Him’ bij ‘Shake It Off’ en ‘She made friends and enemies’ bij ‘Bad Blood’.
Voor elke show tijdens de Amerikaanse en Australische reeksen van haar Speak Now World Tour schreef Taylor songteksten op haar linkerarm. Het waren geen teksten die ze zelf had bedacht, maar wel inspirerende teksten uit nummers van artiesten zoals countrysterren Faith Hill en de Dixie Chicks, en rockers zoals U2 en Tom Petty. Ze schreef ook teksten op haar arm van de hits ‘Who Says’ en ‘Ghost Of You’ van haar beste vriendin Selena Gomez. Taylor vertelde fans dat de woorden gezien moeten worden als een ‘mood ring’: ze koos het nummer afhankelijk van hoe ze zich die dag voelde.
De geheime boodschappen in de CD-hoesjes van Taylors albums waren nog maar het begin. Al meer dan tien jaar is ze een meester in het verstoppen van cryptische hints en verborgen boodschappen die haar fans moeten ontcijferen. Ze geeft het graag toe: she “Loves to communicate through easter eggs”. Toen Reputation uitkwam, stopte ze ‘duizenden’ visuele easter eggs in de videoclip van ‘Look What You Made Me Do’, als knipoog naar haar rivalen en schandalen uit het verleden. In de clip voor de single ‘ME!’, met Brendon Urie van Panic! At The Disco hintte ze naar de titel van haar volgende album: op minuut 1.56 in de video kan je het woord ‘Lover’ zien.
Tijdens haar Reputation Tour gebruikte Taylor zoveel slangen als ze maar kon: een mechanische cobra, merchandise met slangen, kleding met slangenborduursel, een microfoon met een slang… daarmee eigende ze zich het beeld van de slang toe nadat Kim Kardashian haar een ‘snake’ had genoemd als reactie op de vete tussen Taylor en Kims toenmalige echtgenoot, Kanye West. Nadat Taylor op sociale media massa’s slangen-emoji’s over zich heen had gekregen, was de Reputation Tour haar manier om op te komen tegen haters online. Ze zei: ‘I learned a really important lesson that I’ve been telling you from the stage for about ten years, but I never had to learn it so harshly myself – and that lesson has to do with how much you value your Reputation.”
Hoewel het voor sommigen ongeluk brengt, is 13 Taylors geluksgetal: voor grote optredens tekende ze het zelfs op haar hand (soms met eyeliner). Toen ze haar vroegen naar de betekenis van het getal, bleken er opvallend veel verbanden. Niet alleen werd Taylor geboren op 13 december, ze werd 13 op vrijdag de 13de. Haar eerste album haalde goud in 13 weken en haar eerste nummer 1 hit had een intro van 13 seconden. “Basically whenever a 13 comes up in my life, it’s a good thing”, zei ze in 2009 in een interview met MTV. Als je de data van de albumreleases van Lover, Folklore en Midnights optelt, is de som trouwens ook 13 – maar dat is geen toeval.
Extra weetje over onze founder:
Melissa is een echte Swiftie en volgt Taylor Swift al sinds 2006 op de voet. Ze was meteen weg van haar teksten, ook al was dit in de country genre, Melissa kon dit wel appreciëren puur door de boodschappen die ze overbracht en de zang die zo uniek was. Haar eerste concert was “The Speak Now Tour” in België, dit was ook het eerste en laatste concert dat Taylor in haar land deed. Voor de andere concerten nam ze met plezier de trein of het vliegtuig om haar te zien.
Taylor haar overgang van country muziek naar pop, was de beste stap die ze ooit kon zetten! Voor “The Reputation Stadium Tour” is ze afgereisd naar Londen (UK). Dat concert blijft op de eerste plaats staan van beste concerten dat Melissa ooit gedaan heeft van Taylor. “Dit concert was een powermovement! De verhalen die achter de teksten van haar songs en de visuele effecten zaten was fenomenaal. Tot op de dag van vandaag heb ik nog steeds geen woorden voor dit concert. Dit was ook de eerste keer dat ik echt heartbroken naar huis ging. Die avond mocht gewoon niet eindigen, alles was perfect en we zaten helemaal in Taylors wereld. Naar mijn mening mag ze terug op tournee gaan met dit album wanneer Reputation Taylor’s Version ervan uitkomt. Ik durf zelfs te zeggen dat dit concert (al zie ik het niet gebeuren) The Eras Tour zou overtreffen in verkoop”.
Maar het album? Reputation was haar beste come back album ooit, en in die tijd scoorde het wel de tweede plaats, maar ondertussen heeft Melissa dit album een mooie vierde plaats gegeven. “Ik kon me wel vinden in het album. Ondanks dat ik toch al even van de middelbare school af was, ervaarde ik meer backlash en roddels dan toen. Mensen zijn zo snel geneigd om op iedereen een label te kleven. In die tijd kon ik daar niet zo goed mee om en paste ik mij aan naar de mensen die mij bekritiseerden om hen maar gelukkig te maken, maar mezelf wegcijferde. Ik liet emotioneel misbruik toe van mensen die het dichtste bij me stonden. Dit heeft me een paar jaar achtervolgd, ik was getraumatiseerd zonder het zelf te beseffen. Ik was een bitter persoon, liet niemand door mijn muur heen komen en ik was precies een ongetemd wild dier dat elk moment zonder waarschuwing kon aanvallen. Nadien besefte ik dat dit niet kon blijven duren. Ik duwde vrienden en familie weg, en nieuwe mensen hadden het moeilijk om mij te doorgronden. Op een gegeven moment heb ik iemand nieuw eindelijk toegelaten, na de nodige woedeaanvallen als iemand vreemd te dicht in m’n comfortzone komt en zich de privilege toe eigende om deep soulsearching uit te voeren op mij, maar het werkte. Ik had nog een lange weg te gaan, maar ik had iemand aan mijn zijde, ondanks ik niet altijd even dankbaar was, mij bleef steunen heel de weg lang en nog steeds. Ik ben zeker niet perfect nu, maar ik ben wel m’n klauwen en woedeaanvallen gaandeweg verloren en ben een oprechte en trouwe beste vriend rijker. Dit album steunt me nog altijd elke dag en de liedjes spelen een belangrijke rol in mijn leven. Het album gaat over het vinden van liefde, vriendschap door al het rumoer van roddels en stigma’s en hoe het voelt als mensen je slecht behandelen. Als je dan iets echt kan vinden in zo’n tijd, dan weet je dat zij verder kijken dan het label dat op je gedrukt staat”.
“Om hier een top 3 van te geven is echt onmogelijk! Dit album beschrijft gewoon alles wat ik doorgemaakt heb en wat ik vandaag op de dag voel.” Per uitzondering i.p.v. een top 3, wordt het een top 5 (wat nog steeds een moeilijke keuze was).
Haar top 5 van Reputation:
- Getaway Car
- Delicate
- Dress
- King Of My Heart
- End Game
Hieronder kan je nog een foto van “The Reputation Stadium Tour London” terugvinden, die Melissa even uit het archief heeft gehaald. Wie weet maakt ze nog een sample van de video’s, dus houd zeker onze sociale media kanalen in de gaten!