“Meet me at midnight.” Met de release van haar tiende studioalbum, Midnights, werd Taylor meer universeel geliefd dan ooit tevoren. En toen 20.000 mensen een paar maanden later regelmatig begonnen te verschijnen buiten haar uitverkochte “The Eras Tour” – stadionshows, werd het duidelijk dat er iets unieks gebeurde: zestien jaar in haar carrière slaagde Taylor erin om een nieuw hoogtepunt van populariteit te bereiken. Welkom bij Taylormania!
Hoe meet je de impact van een muzikant in de jaren 2020? Streams kunnen worden gekocht. Prijzen kunnen worden verfijnd. Is het wanneer de vraag naar showtickets leidt tot een congreshoorzitting over het beleid van Ticketmaster? Of wanneer stewardessen een fanbase schreeuwen die een pelgrimstocht maakt om de openingsavond van een tour te zien, in een stad officieel omgedoopt tot Swift City om de gelegenheid te markeren? Of wanneer een tekst een wereldwijde heropleving van het verhandelen van vriendschapsarmbanden lanceert? Bijna tien jaar geleden schreef Time Magazine een artikel waarin werd verklaard dat ‘Taylor Swift de muziekindustrie is’ en degenen met zelfs maar de minste polsslag op de popcultuur konden zien dat ze sindsdien alleen maar alomtegenwoordiger was geworden. Het leidde allemaal tot Midnights en “The Eras Tour”. In maart 2023 debuteerde Taylor met een discografie-overspannende setlist die meer dan drie uur duurde en begon een treffend genaamde stadionrun, voorbestemd om de meest winstgevende concerttournee aller tijden te worden. In 2023 was Taylor Swift in haar eentje Popcultuur.
Het begin van Taylor’s nieuwe carrièrepiek was verrassend rustig. Ze verdween van de radar in de eerst helft van 2022 terwijl ze werkte aan haar geheime nieuwe project, Midnights, en bracht het grootste deel van haar tijd door in Londen met haar toenmalige partner Joe Alwyn. In de loop van het nieuwe jaar hadden roddelbladen verlovingsgeruchten gemeld, die noch werden bevestigd noch ontkend door Taylor’s management. De media hunkerden gewoon naar nieuwe Taylor-inhoud omdat ze in het openbaar nog amper gespot werd; in mei ontving ze een eredoctoraat van de New York University en hield ze een inspirerende openingstoespraak voor de klas van 2022. Ze verscheen ook op geselecteerde filmfestivals om haar kortfilm voor “All Too Well” te promoten. Maar dat was het. Het voelde allemaal als kalmte voor de storm.
Net toen augustus 2022 ten einde liep, schokte Taylor de muziekwereld door eindelijk haar zeer goed bewaarde geheim aan te kondigen tijdens de MTV Video Music Awards van 2022, terwijl ze de prijs “Video of the Year” in ontvangst nam voor “All Too Well (The Short Film)”: “I wouldn’t be able to re-record my albums if it weren’t for you. You emboldened me to do that. And I had made up my mind that if you were going to be this generous and give us this [award], I thought it might be a fun moment to tell you that my brand new album comes out October 21. And I will tell you more at midnight.”
Ze hield zich aan haar belofte en onthulde op sociale media dat de plaat (niet verrassend) 13 nummers bevat. “Dit is een verzameling muziek die midden in de nacht is geschreven, een reis door verschrikkingen en zoete dromen”, schreef ze. “De wegen die we bewandelen en de demonen die we onder ogen zien. Voor ons allemaal die zich hebben omgedraaid en besloten hebben om de lichten aan te laten en te gaan zoeken – in de hoop dat misschien, als de klok twaalf uur slaat… we onszelf zullen ontmoeten.”
Voorafgaand aan de release van haar nieuwe album werd Taylor door de Nashville Songwriters Association International uitgeroepen tot de “Songwriter-Artist of the Decade” voor haar werk in de jaren 2010. Op 20 september hield ze een toespraak van 13 minuten op de NSAI 2022 Nashville Songwriter Awards, die plaatsvonden in het legendarische Ryman Auditorium van Nashville. Ze besprak haar geschiedenis als songwriter, de manier waarop ze de nummers die ze schrijft categoriseert en het proces van het opnieuw opnemen van haar eerste zes albums: “I’m up here receiving this beautiful award for a decade of work, and I can’t possibly explain how nice that feels. Because the way I see it, this is an award that celebrates a culmination of moments. Challenges. Gauntlets laid down. Albums I’m proud of. Triumphs. Strokes of luck or misfortune. Loud, embarrassing errors and the subsequent recovery from those mistakes, and the lessons learned from all of it. This award celebrates my family, and my co-writers, and my team. My friends, and my fiercest fans, and my harshest detractors, and everyone who entered my life or left it. Because when it comes to my songwriting and my life, they are one and the same.”
Voordat ze haar toespraak afsloot, zei ze ook: “Het schrijven van liedjes is mijn levenswerk, en mijn hobby en mijn nooit eindigende sensatie. Ik ben verder bewogen dan woorden die jullie, mijn leeftijdsgenoten, hebben besloten om me op deze manier te eren voor werk dat ik nog steeds zou doen als ik er nooit voor was erkend. Liedjes schrijven is een roeping, en als je het je carrière noemt, heb je veel geluk. Je moet er elke dag dankbaar voor zijn, en alle mensen die dachten dat je woorden de moeite waard waren om naar te luisteren. Deze stad [Nashville] is de school die me dat heeft geleerd. Door jou geëerd worden betekent meer dan welke genre van mijn teksten dan ook ooit zou kunnen zeggen. Dank je wel.”
Tijdens een periode van 12 maanden die gedenkwaardig zou zijn geweest voor één mijlpaal, nam Taylor het vierde kwartaal van 2022 over met Midnights. Zoals altijd was de opbouw naar de release van het album op 21 oktober onberispelijk samengesteld. De fixatie op details die Taylor gedurende haar carrière voor haar fans had achtergelaten, bereikte een koortsachtige piek tijdens de uitrol van Midnights. Ze plaatste tracktitels in een TikTok-videoserie genaamd “Midnights Mayhem With Me” en publiceerde een volledig platformonafhankelijk releaseschema op Instagram. Het altijd borrelende Swift-online ecosysteem was in volle gang en had, zoals een expert in The Atlantic zei, bijna alle kenmerken van een echte metaverse: een enorme virtuele gemeenschap die niet is afgemeerd van een enkel platform, gebasseerd op een wereld rond Taylor Swift, die alleen de 3D virtuele ruimte mist om in rond te hangen.
Bij de release werd Midnights in de eerste 24 uur een recordaantal van 228 miljoen keer gestreamd op Spotify. In slechts één dag verkoop werd het het best verkochte album van 2022. Voor de vijfde keer in haar carrière verkocht een van Taylor’s albums in de eerste week meer dan 1 miljoen exemplaren, met een verbazingwekkende 1,5 miljoen eenheden – een carrière die destijds het beste voor haar was, en het eerste album dat dit deed sinds haar eigen Reputation in 2017. Ze werd ook de eerste artiest die de volledige Billboard Hot 100 Top 10 in de geschiedenis bezette. In een gesprek met Jimmy Fallon tijdens de releaseweek van de plaat, zei ze: “I’m beside myself, really. I’m feeling very overwhelmed by the fans’ love for the album. I’m also feeling very soft and fragile. The two can exist at once. But the fact that the fans have done this, like the breaking of the records and the going out to the stores and getting it, it’s… you know, I’m 32, so we’re considered geriatric pop stars. They start to put us out to pasture at age 25, I’m just happy to be here.”
Na de release van de plaat werden Taylor’s daaropvolgende persstops en optredens zorgvuldig gekozen. Ze gaf een verrassingsoptreden tijdens het concert van Bon Iver op 26 oktober in de OVO Arena Wembley in Londen, waarin zij en frontman Justin Vernon voor het eerst hun duet “Exile” persoonlijk zongen. Ze werden ook op het podium vergezeld door Aaron Dessner, die Taylor’s 2020-albums Folklore en Evermore produceerde. Taylor kwam ook opdagen bij de MTV Europe Music Awards om haar prijzen persoonlijk in ontvangst te nemen.
In 2022 investeerde Taylor veel tijd in het laten groeien van haar netwerk in de filmindustrie. Maar het kwam nog steeds als een verrassing toen op 9 december werd aangekondigd dat ze haar regiedebuut zou maken met Searchlight Pictures. Ze had een origineel script geschreven, dat zou worden geproduceerd door de Oscar-winnende studio achter Nomadland en The Shape of Water. Andere belangrijke details, zoals een plot en casting, werden nog steeds geheim gehouden, maar het landen van het project van ’s werelds meest succesvolle muzikant was een coup voor de studio: “Taylor is a once in a generation artist and storyteller. It is a genuine joy and privilege to collaborate with her as she embarks on this exciting and new creative journey.”
De 14 minuten durende productie van “All Too Well: The Short Film”, die Taylor schreef en regisseerde, werd vertoond op het Tribeca Film Festival 2022 en het Toronto International Film Festival. Het had ook een speciale vertoning voor de Director’s Guild of America, gehouden op het hoofdkantoor van LucasFilm in San Francisco op 20 november.
Taylor vierde haar 33e verjaardag op 13 december in New Orleans – schrijven en opnemen in een studio met Jack Antonoff natuurlijk. Ze draaide de pagina om in een van haar meest invloedrijke jaren in de industrie tot nu toe (wat veel zegt). Een die Amerikaanse functionarissen letterlijk een federale zaak zag maken van hoe populair ze was.
In feite klaagden, naast het Amerikaanse congres, meer dan vier dozijn van Taylor’s fans Ticketmaster en moederbedrijf Live Nation aan vanwege de door technische moeilijkheden geteisterde uitrol van de kaartverkoop voor haar “The Eras Tour”, met als beweerde fraude, verkeerde voorstelling van zaken en antitrustschendingen. Hoewel geverifieerde fanclubleden een voorsprong moesten hebben op de concurrentie met uitnodigingscodes, voelde het bijna alsof de shows uitverkocht waren voordat de voorverkoop zelfs maar begon. Ten minste 12 miljoen unieke bezoekers, waaronder geautomatiseerde bots, sloten zich aan bij de strijd, wat resulteerde in urenlange wachttijden en een crashende website, hoewel uiteindelijk 2 miljoen tickets op één dag werden gekocht. Ticketmaster kondigde op 17 november aan dat het de algemene openbare verkoop had geannuleerd “vanwege buitengewoon hoge eisen aan ticketsystemen en onvoldoende resterende ticketvoorraad om aan die vraag te voldoen.” Taylor was helemaal niet blij met deze wending van de gebeurtenissen: “It goes without saying that I’m extremely protective of my fans. We’ve been doing this for decades together and over the years, I’ve brought so many elements of my career in house. I’ve done this SPECIFICALLY to improve the quality of my fans’ experience by doing it myself with my team who care as much about my fans as I do. It’s truly amazing that 2.4 million people got tickets, but it really pisses me off that a lot of them feel like they went through several bear attacks to get them.”
De volgende dag verontschuldigde Ticketmaster zich bij de fans van Taylor en degene die een “vreselijke ervaring” had om “The Eras Tour” – tickets te bemachtigen. Op aandringen van Taylor’s team begon Ticketmaster contact op te nemen met fans die waren geregistreerd om deel te nemen aan de voorverkoop om hen een “extra mogelijkheid” te bieden om tickets te kopen. Maar Live Nation en Ticketmaster waren hierdoor nog niet uit de problemen: het ministerie van Justitie had een antitrustonderzoek geopend naar hun zakelijke praktijken, dus de kosten van superfandom waren bestemd voor een botsing op Capitol Hill.
De rechterlijke commissie van de Senaat hield eind januari 2023 haar langverwachte hoorzitting over Live Nation en het gebrek aan concurrentie in de ticketindustrie. Tijdens de hoorzitting crediteerden verschillende wetgevers het Taylor-debacle – en haar vocale fanbase – met het weer in de schijnwerpers zetten van Ticketmaster, hoewel ze erkenden dat het probleem veel groter is dan welke artiest dan ook. De hoorzitting, die meer dan drie uur duurde, omvatte peilende vragen, uitdagende uitspraken en meer dan een paar Taylor-verwijzingen.
Het leek erop dat Taylor opnieuw een alomtegenwoordige kracht was in de Amerikaanse cultuur, dit keer zonder daadwerkelijk een vinger uit te steken. Afgezien van haar verklaring over de Ticketmaster-voorverkoop, deelde ze niet hoe ze zich voelde over deze situatie. De grens tussen haar privéleven en carrière was nog nooit zo duidelijk geweest. Tot de start van “The Eras Tour” op 17 maart 2023 had ze het even moeilijk, druk met tourrepetities in de VS en voor Europa – en probeerde ze vermoedelijk door de breuk van haar langdurige relatie te werken, zoals de wereld snel zou ontdekken.
Om eerlijk te zijn, Taylor hoefde Midnights niet te promoten; het album bleef wekenlang bovenaan de hitlijsten over de hele wereld, terwijl “Anti-Hero” officieel haar langstlopende nummer 1 in de VS tot nu toe werd. Afgezien van een verrassend optreden van “Anti-Hero” tijdens een show van The 1975 in Londen in januari, was haar enige publieke optreden tussen december en maart de avond van de Grammy’s op 5 februari 2023. Ze verloor wat een zeer verdiende overwinning zou zijn geweest in de categorie “Song of the Year” voor “All Too Well (10 Minute Version)”, maar ze nam nog steeds een prijs mee naar huis voor “Best Music Video” en was de helderste ster van de nacht, de lieveling van de Grammy’s, het publiek en het sociale media-publiek. Met een meedogenloos spervuur van triomfen in de aanloop naar “The Eras Tour”, was het podium klaar voor Taylor om groter te worden dan ooit tevoren.
De vraag naar tickets brak records en liet de site van Ticketmaster crashen, en dat was slechts het begin. Een Taylor Swift-stadiontour – haar eerste sinds 2018, vanwege de pandemie – zou altijd een evenement worden. Maar “The Eras Tour” had het loutere popspektakel overtroffen en werd een massacultureel fenomeen. Het bestond in de fysieke wereld en bracht elk weekend tussen maart 2023 en augustus 2024 recordbrekende menigten naar een andere Amerikaanse – en Europese stad. Het genereerde onophoudelijke buzz, met krantenkoppen over alles, van de Ticketmaster-controverse tot haar romantische leven tot hoe ver fans bereid waren te gaan voor tickets. (Een vader uit Massachusetts, bijvoorbeeld, heeft $ 21k uitgegeven om op het laatste moment te gaan.) En het bestond in een uitgestrekte, steeds groter wordende digitale wereld van video’s, reacties, livestreams, dissecties en analyses. Ontdekkingspagina’s op Instagram en TikTok waren voornamelijk gevuld met “Eras Tour” – inhoud; zelfs het algoritme hield van Taylor Swift.
De wereldwijde overname door “The Eras Tour” was natuurlijk voor een groot deel te danken aan de show zelf, wat een verbluffende showcase was van de belachelijk wonderbaarlijke catalogus van de meest productieve songwriter van de popmuziek. Muziekcritici vonden het verbazingwekkend – een concert van de lengte van de film Titanic, met 18 jaar krachtige nostalgie, turbocharged door het geschreeuw van meer dan 90.000 fans. Het was fanservice op zijn meest bombatische en virtuoze – een flex en een feest, die jaren van groei en hype met elkaar verbonden.
Het was ook het hoogtepunt van jaren van wereldopbouw en Swiftiaanse mythologie. Sinds haar debuut in 2006 had Taylor een uniek hechte band met haar fans opgebouwd, gepost op MySpace, commentaar gegeven op hun Instagrams en Tumblr-blogs, geheime berichten achtergelaten in de hoesjes van haar cd’s en Secret Sessions gehouden. Met elk album die ze uitbracht, gaf ze meer Easter Eggs en aanwijzingen die speelden op kleurcodering, numerologie en natuurlijk haar teksten. Het resultaat was een zeer loyale (en enorme) fanbase die klaar was voor elke beweging van Taylor, op het podium of naast, als een allesverslindende zoektocht naar aanwijzingen met persoonlijke banden met de ster. Zoals Taylor in 2019 aan Entertainment Weekly vertelde over het detectivewerk van haar fans: “Ik heb ze getraind om zo te zijn.”
Op 8 april 2023, kort na het begin van “The Eras Tour”, werd aangekondigd dat Taylor en Joe Alwyn in februari uit elkaar waren gegaan, na meer dan zes jaar een relatie te hebben. Een bron dicht bij het koppel, verondersteld Taylor’s publicist Tree Paine te zijn, bevestigde het nieuws aan People: “They had plenty in common and fell in love in a safe bubble while she was retreating from the world during Reputation. Then the pandemic hit, and they were locked down together and able to continue growing their relationship in this insulated way. But he didn’t really ‘know’ her yet outside of that bubble. Joe has struggled with Taylor’s level of fame and the attention from the public. The differences in their personalities have also become harder to ignore after years together. They’ve grown apart.”
Volgens meerdere bronnen was het “meer Taylor’s beslissing” om uit elkaar te gaan. Zij en Joe hadden “al een paar maanden geleden over het huwelijk gepraat”. Maar aan het eind van de dag was het stel niet klaar voor een toekomst samen. “Taylor zag hen op lange termijn niet samenblijven”, zei de insider. “Taylor blijft nu erg gefocust op haar tour.”
Het paar is al geruime tijd uit elkaar, en ondertussen heeft Taylor opnieuw de liefde gevonden, maar voor Swifties was dit toch een enorme schok. En “The Eras Tour” bood inderdaad voldoende materiaal voor fans om te ontleden, op een duidelijk cruciaal moment in Taylor’s persoonlijke leven. Haar gewoonte om elke show akoestische nummers te brengen als surprise songs, betekende dat ze fans hyper-getraind had bij elke stop van de tour. Er waren video’s die haar gedrag op het podium onderzochten (leek ze verdrietig na de breuk?), haar interacties met fans, veranderingen in haar podiumgrap of nummerkeuze (het ruilen van het liefdesliedje “Invisible String” voor de weemoedige “The 1” na het nieuws van haar breuk leek scherp, of was het niet?). Het is het beste om “The Eras Tour” niet zozeer te begrijpen als een reeks concerten, maar als een uitgestrekte, interactieve en steeds veranderende realityshow, met elke week nieuwe hoofdstukken. Begrijpelijk, aangezien Taylor al meerdere jaren geen diepgaand interview had gegeven en haar shows strikt gebruikte om met haar fanbase te communiceren.
Drie dagen na de aankondiging van de breuk ging Taylor officieel haar “Bejeweled” – tijdperk in en fans hadden niet gelukkiger kunnen zijn. Voor degenen die niet op de hoogte zijn van dit fenomeen, tijdens haar relatie met Joe werd Taylor zelden in het openbaar gezien, laat staan betrapt door de paparazzi. Opnieuw vrijgezel, leek ze te hebben besloten dat ze in feite graag uitgaat en haar leven vrij leeft zonder zich meestal binnenshuis te hoeven verstoppen. Ze zag er moeiteloos glamoureus uit toen ze op 10 april in New York City uit eten ging met haar beste vriend Jack Antonoff en diens verloofde Maraget Qualley in het Italiaanse restaurant Via Carota.
Vanaf dat moment werd Taylor doordeweeks meestal op verschillende hotspots in de stad gezien, terwijl ze haar weekenden op pad doorbracht op “The Eras Tour”. Ze bracht veel van haar tijd door met haar goede vrienden in privéclubs, trendy restaurants of op weg naar Electric Lady-studio’s om aan nieuwe muziek te werken. Toen fans hoorden dat Taylor van Londen terug naar New York City was verhuisd, begonnen menigten van honderden fans zich te verzamelen, waar ze ook ging. In haar documentaire Miss Americana (2020) verklaarde Taylor duidelijk dat ze het niet leuk vindt om gevolgd te worden, maar tegelijkertijd was ze niet bereid om het publieke belang in haar ervan te laten weerhouden haar leven te leiden.
Taylor, een trotse inwoner van New York City, weerhield andere steden in de VS er niet van om haar met eer te overladen toen ze op bezoek was met “The Eras Tour”. De trend begon met Glendale (Arizona), waar Taylor de tour begon. Het veranderde officieel tijdelijk zijn naam in “Swift City” ter ere van haar komst. Al snel vielen andere overheidsfunctionarissen voor dit project om haar op een vergelijkbare manier te verwelkomen.
“We weten dat Glendale zijn naam veranderde, Arlington een straatnaambord maakte en Vegas hun Gateway Arches verlichtte. Maar hier in Tampa hebben we een reputatie te behouden. We willen het nog spectaculairder aanpakken.” Dat waren de woorden van de burgemeester van Tampa, die Taylor op 10 april een sleutel tot de stad gaf. Taylor werd uitgenodigd om voor de duur van haar verblijf te regeren als de ereburgemeester van de stad. Ze stond versteld van al die onderscheidingen, waarvan één haar helemaal omver blaasde: Swiftie Clara: “[My team] will tell me about some of the cool [articles written about her] and they will be like, ‘Hey, did you know that they changed Santa Clara to Swiftie Clara?’ For two days. And then they were also like, ‘You know, they made you the mayor.’ So sick!”
Er waren ook vuurwerkshows in Swiftie Clara, die de nachtelijke hemel verlichtten terwijl Taylor “Enchanted” zong. Tot haar grote vreugde: “Weet je waarom ze dit deden?”, vroeg ze opgewonden aan de menigte. “Omdat ik burgemeester ben.”
Een andere belangrijke factor van de Midnights Era zijn de vriendschapsarmbanden. Voor de meeste fans was de laatste keer dat ze knutselkralen op plastic touw probeerden te rijgen op zomerkamp. Swifties veranderde dat. Vanaf het allereerste begin werd het verhandelen van kleurrijke vriendschapsarmbanden met kralen officieel een leuke activiteit voor fans die naar “The Eras Tour” gingen, waarbij fans naar sociale media gingen om te pronken met hun armen vol leuke armbanden die verwezen naar verschillende Taylor-liedjes, albums, inside jokes onder fans en teksten. De inspiratie voor de armbanden komt van de tekst van “You’re On Your Own, Kid”:
‘Cause there were pages turned with the bridges burned
Everything you lose is a step you take
So make the friendship bracelets
Take the moment and taste it
You’ve got no reason to be afraid
De trend werd slechts enkele weken na de tour zo populair dat zelfs beroemdheden meededen aan het plezier. Iedereen, van Jennifer Garner, Gigi Hadid en Jennifer Lawrence tot Nicole Kidman, Keith Urban, Aaron Dessner en zelfs Taylor zelf, werden gespot vriendschapsarmbanden te accepteren van Swifties en gingen ook zelf naar sociale media om te pronken met hun kleurrijke cadeaus. Als gevolg hiervan werd het verhandelen van vriendschapsarmbanden een wereldwijde trend voor allerlei soorten evenementen, van muziekconcerten tot sportevenementen zoals F1 of American football.
Weken in de tour, in mei, ging het plotseling gerucht dat Taylor terloops uitging met Matty Healy, de zanger van de band The 1975. De twee hadden eind 2014 al een korte tijd gedatet, maar Taylor had de relatie nooit publiekelijk erkend. Maar ja hoor, dat weekend woonde Matty “The Eras Tour” bij in Nashville. Er waren video’s die hem vastlegden in de VIP-ruimte, die de roddelbladen voedden met beelden van hem die praatte met Taylor’s beroemde vrienden en familie of meezong op haar liedjes. Hij werd ook bij haar gezien na de concerten, en hij en Taylor werden meerdere keren samen gefotografeerd.
Voor een kleine maar zeer vocale subsectie van Taylor’s fanbase was het nieuws over haar geruchtenrelatie met Matty niets minder dan een nachtmerrie. Zijn geschiedenis van controversiële opmerkingen is bij sommigen Swifties blijven hangen. Zoals een Twitter-gebruiker (nu X) het uitschreeuwde, waren de roddels rond Swift-Healy als “de innerlijke werking van de Katholieke kerk… bidden tot God om te waken over Taylor en haar welzijn omdat dit miljoenen Swifties beïnvloedt en een enorme impact kon hebben op haar lopende concertreeksen”. Letterlijk! Swifties plaatsten lange tweets op Twitter (X) om hun aanwezigheid (of gebrek daaraan) op Taylor’s concerten te rechtvaardigen, en lanceerden een campagne – #SpeakUpNow – waarin Swifties impliciet eiste dat ze het uitmaakte met Healy in naam van gerechtigheid. De campagne overschreed duidelijk grenzen en de berichten hierover gingen buiten de perken, de overschrijdingen in deze campagne waren op zijn zachtst gezegd brutaal: de fans gingen tekeer op een bizarre, paternalistische en eigenzinnige wijze tegenover een ster van wie de fans zogenaamd houden. Het bekritiseren van relaties van beroemde sterren was een natuurlijke handeling voor jonge fans wiens parasociale relaties met beroemde sterren werden aangewakkerd tijdens de pandemie, toen de betrokkenheid van beroemde sterren op platforms zoals TikTok in overdrive ging. Haar oudere fanbase die al meer dan tien jaar aan haar zijde stond, konden zich niet vinden in deze campagne die jonge Swifties hadden opgezet.
Taylor heeft nooit gereageerd op de campagne. Maar ze heeft altijd bepaalde signalen van haar fanbase overgenomen om haar imago te beschermen. Om redenen die het publiek destijds niet wist, werd begin juni aangekondigd dat haar korte relatie met Matty Healy was beëindigd. Taylor werkte onmiddellijk door haar emoties heen met betrekking tot deze intense tijd hoe ze dat het beste kan; door muziek te maken. Op The Tortured Poets Department, haar elfde studioalbum dat op 19 april 2024 werd uitgebracht, vergelijkt ze haar leven tijdens de eerste paar maanden op “The Eras Tour” en haar relatie met Matty Healy met een “manische episode”.
De datingcontroverse had helemaal geen impact op “de echte wereld”. Nadat de vraag voor tickets voor “The Eras Tour” het systeem van Ticketmaster overweldigde, werden tickets verkocht voor duizenden boven de nominale waarde op de zwarte markt, en de prijzen bleven verder stijgen na de eerste openingsavond in maart. Sommigen Swifties die de ticket war verloren hadden, werden zeer creatief om toch maar het concert bij te wonen. Toen de tour in het voorjaar zich in openluchtstadions afspeelde, moedigden Swifties elkaar aan om allemaal samen te komen net buiten het stadion en meer dan 20.000 Swifties kwamen samen in landelijke steden als Tampa, Florida, Philadelphia en Nashville. Ook in München (Duitsland) gebeurde dit fenomeen. Media noemden deze tailgating-trend ‘Taylor-gating’. De aanwezigen hielden de festiviteiten gaande, ook nadat de concerten afgelopen waren met snacks en liedjes van Taylor die ze allemaal samen in koor zongen.
Een andere factor die “The Eras Tour” uniek maakte, was het weer. Ten eerste deed in Nashville Taylor’s nummer “Midnight Rain” zijn naam eer aan toen het na 1 uur ’s nachts lokale tijd werd uitgevoerd toen het eindelijk in de setlist stond. Het concert in haar geboortestad werd uren uitgesteld van de geplande starttijd vanwege blikseminslagen; toen het eindelijk na 22.00 uur van start ging, werd de tweede helft van de show verder gedaan in een harde stortbui die maar liefst bijna twee uur duurde, die Taylor net zo hard trof als het publiek in het dakloze stadion, waarbij de show eindelijk net na 1:35 uur werd afgerond: “The fact that you stayed for us, that you gave us everything you had – we love you so much, Nashville. We will never forget this night.”
Een ander gedenkwaardig “regenmoment” vond plaats in het Gillette Stadium (bekend binnen de fanbase voor Taylor’s eerste “Rain Show” in 2011) tijdens het akoestische gedeelte van de show. Voordat Taylor de noten op de piano kon beginnen te spelen – of zelfs het nummer aan het publiek kon aankondigen – begonnen de toetsen te spelen zonder dat ze ze aanraakte. “Ik heb dat niet gespeeld. Dus dat betekent – ‘, zei ze, terwijl ze opnieuw werd onderbroken van de dreunende lage noten. Toen kon Taylor zich ook niet meer serieus houden toen meer dan 65.000 Swifties in het publiek lachten en schreeuwden om wat er zich ontvouwde. “Dit heeft duidelijk mijn piano stuk gemaakt,” zei ze tegen de menigte. “Mijn piano staat letterlijk onder water. Ik zou zelfs niet weten hoe ik dit ding nog moet bespelen. Dus dit is kapot, ik ga gewoon de gitaar halen. Het komt wel goed!”
Het laatste hoogtepunt waren absoluut de twee nachten van het wereldschokkend dansen tijdens Taylor’s Seattle “Eras Tour” – concert in Lumen Field op 22 en 23 juli 2023. Enthousiaste Swifties veroorzaakten seismische activiteit die overeenkomt met een aardbeving met een kracht van 2,3. Ook tijdens de Europese reeks vond er in de Zwitserse stad Zürich tijdens haar optreden een aardbeving plaats. “Swiftquake”, zoals media het noemden.
Mei was een drukke maand voor Taylor. Naast het headlinen van meerdere shows elk weekend, kondigde ze ook een nieuwe deluxe versie van Midnights aan, The Til Dawn Edition. Het bevat Ice Spice als haar featuring guest op een frisse versie van “Karma” en extra, nieuw opgenomen leadzang van Lana Del Rey op hun “Snow On The Beach” – samenwerking.
Digitale en fysieke edities hebben elk apart een exclusieve track. Voor de digitale release is het “Hits Different”, een nummer dat voorheen alleen beschikbaar was op de Target-versie van Midnights. Interessanter voor fans, de fysieke editie heeft een “Vault” – track dat nog nooit eerder was gehoord van de Midnights-schrijfsessies. Het nummer heet “You’re Losing Me”, waarvan de titel de gedachten van fans duidelijk deed fladderen, zelfs voordat ze het hoorden, gezien recente onthullingen over Taylor’s persoonlijke leven.
Hoewel Taylor het meest succesvolle jaar had dan eender welke artiest ooit in deze eeuw, erkende ze duidelijk dat ze het niet alleen had kunnen doen. Ze gaf naar verluidt bonussen van in totaal meer dan $ 55 miljoen aan degenen die aan haar show meewerkten. Dat geld werd verdeeld onder haar dansers, achtergrondzangeressen, de band, geluidstechnici, podiumwerkkrachten, catering en truckers. Meerdere bronnen meldden dat Taylor $ 100.000 bonussen gaf aan elk van de 50 vrachtwagenchauffeurs van haar tour op zaterdagavond (29 juli 2023) na de show in Santa Clara, Californië – die bedragen alleen al waren in totaal meer dan $ 5 miljoen. Mike Scherkenbach, oprichter en CEO van Shomotion truckingbedrijf, had aan verschillende Taylor-tours gewerkt. Hij verwees naar het geld als “ongelooflijk”, “royaal” en “levensveranderend”: “It’s a life-changing sum of money for somebody to be able to become a homeowner and for drivers that have children are starting at the age that they’re going off to college. It’s a game changer.”
Scherkenbach merkte op dat sommige van zijn chauffeurs aanvankelijk dachten dat het een grap was – de meeste artiesten die door stadions touren, geven chauffeurs meestal $ 5.000 tot $ 10.000 extra. Maar, zei hij, naast de cheque, voegde Taylor zelfs een handgeschreven briefje van dankbaarheid toe aan elke chauffeur.
Toen, in augustus 2023, sloot Taylor de eerste Amerikaanse reeks van “The Eras Tour” af. Maar voor Swifties ging de Taylormania gewoon verder, dit keer in de straten van New York City of bij privébijeenkomsten, zoals de trouwlocatie van Jack Antonoff en Margaret Qualley aan de kust van New Jersey. Honderden bruiloftscrashers kwamen opdagen in de hoop een glimp op te vangen van Taylor.
Beelden van het gebeuren tonen een enorme menigte van “Swifties” verzameld op de trouwlocatie in New Jersey terwijl Taylor op weg was naar het huwelijksrepetitiediner. Foto’s tonen fans die buiten de ceremonie en receptie stonden te wachten. In de video’s die op sociale media werden gedeeld, waren fans al schreeuwend te horen terwijl ze Taylor haar naam zongen, en de snelle flitsen van paparazzi-camera’s verlichtten haar geschokte gezicht. Ook is er politiebewaking te zien tussen de menigte fans die toestroomden, die delen van de straat probeerden af te zetten waar het diner werd gehouden. De video’s van de fans die een scène veroorzaakten tijdens de huwelijksfestiviteiten leidden tot een discussie op sociale media over giftige fancultuur. Veel sociale media gebruikers gingen zelfs zo ver dat ze de ongenode gasten ‘stalkers’ noemden.
Taylor liet deze intense momenten haar er niet van weerhouden haar leven te leiden. Zoals ze de hele zomer had gedaan, ontmoette ze haar vrienden en ging naar de studio, ook al volgden sommige (vreemde) mensen haar auto door de stad, helemaal naar de garage van haar flatgebouw. Ze glinsterde ook tijdens de MTV Video Music Awards op 13 september 2023 waar ze weer in een prachtige outfit verscheen, en wederom voor de tweede keer op rij negen awards won, waaronder die voor “Video of the Year” voor “Anti-Hero”: “This is unbelievable. I just want to say that the fact that this is a fan-voted award means so much to me based on the memories that we’ve made recently. I’ve just been on a tour that has been the most joyful and exhilarating experience. And we’re not even halfway done with it. It’s really felt like the adventure of a lifetime this past year. I cannot believe that it was a year ago at the VMAs that I announced the Midnights album. And all I have to say tonight is thank you. I’m blown away. Thank you so much to the fans. I love you so much!”
Buiten alle awards weg te kapen bij de VMA’s, zou Taylor vervolgens genieten van een relatief rustige periode voordat ze “The Eras Tour” opnieuw zou verder zetten. Ze zou in november 2023 weer op pad gaan met een reeks shows in Zuid-Amerika. Natuurlijk was al het gevoel van rust en stilte verdwenen op het moment dat ze in de laatste week van september 2023 in Kansas City gezien werd om haar nieuwe vriend, NFL-speler Travis Kelce, te steunen.
In oktober 2023 katapulteerde “The Eras Tour” Taylor officieel naar de status van miljardair, volgens Bloomberg, waardoor ze een van de weinige artiesten was die bijna volledig een 10-cijferig fortuin opbouwde met haar muziek. Het “vastgestelde bedrag” van Taylor’s vermogen toen werd geschat op ongeveer $ 1,1 miljard. Ondertussen na de Europese reeks te hebben afgerond, zou het totaal van dat vermogen nu op $ 1,3 miljard staan. Ze werd in de miljardairswereld gebombardeerd door haar blockbuster-tour. Volgens de Bloomberg News-analyse voegden de 53 concerten op de Amerikaanse tournee bruto $ 4,3 miljard toe aan de staatskas van het land. Bloomberg noemde zijn analyse “conservatief”, alleen gebaseerd op “activa en inkomsten die kunnen worden bevestigd of getraceerd op basis van openbaar gemaakte cijfers”.
De berekening werd gemaakt door rekening te houden met de geschatte waarde van haar vijf huizen ($ 110 miljoen) en muziekcatalogus ($ 400 miljoen voor muziek die sinds 2019 is uitgebracht), waarvan ze een deel had teruggewonnen door de heropnames; inkomsten uit streamingdeals ($ 120 miljoen van YouTube en Spotify), muziekverkoop ($ 80 miljoen), concertkaartjes en merchandise ($ 370 miljoen); en de impact van inkomstenbelasting, tourproductie en reiskosten, en commissies betaald aan managers en personeelsleden.
Bloomberg voorspelde veel inkomstenpotentieel in Taylor’s toekomst, gebaseerd op de waarde van haar uitgebreide songwriting-catalogus. Hoewel de conservatieve schatting van de waarde van haar muziek ongeveer $ 400 miljoen is, merkte Bloomberg op dat een meer bullish veelvoud van toekomstige royalty’s het rond de $ 1 miljard brengt – veel hoger dan haar “mede” muziekartiesten die rond haar leeftijd zitten.
Om de Midnights Era af te sluiten vind je hieronder nog enkele leuke weetjes over Taylor Swift:
De zangeres heeft natuurlijk net als veel mensen een fobie. Ze is niet zoals velen bang voor spinnen of geesten, maar ze heeft een grote angst voor zee-egels. Je zult Taylor dus niet heel snel zomaar de zee in zien gaan! Daarnaast heeft ze ook de grote angst om gearresteerd te worden.
Watermelon sugar high! Een van Taylor’s favoriete snacks is zure watermeloen snoepjes. Ze heeft het vaak gehad over haar liefde voor dit zoete snoepje. Zou Harry Styles het nummer Watermelon Sugar voor haar geschreven hebben?!
Extra weetje over onze founder:
Melissa is een echte Swiftie en volgt Taylor Swift al sinds 2006 op de voet. Ze was meteen weg van haar teksten, ook al was dit in de country genre, Melissa kon dit wel appreciëren puur door de boodschappen die ze overbracht en de zang die zo uniek was. Haar eerste concert was “The Speak Now Tour” in België, dit was ook het eerste en laatste concert dat Taylor in haar land deed. Voor de andere concerten nam ze met plezier de trein of het vliegtuig om haar te zien.
Taylor haar overgang van country muziek naar pop, was de beste stap die ze ooit kon zetten! In 2022 keerde Taylor terug naar de popscene met haar album Midnights dat een mix bevatte van synth-pop, electropop, dreampop en bedroompop. Het album brak binnen de 24 uur verschillende records!
Maar hoe deed het album het voor onze hardcore Swiftie? Midnights was een schot in de roos! “Taylor haar marketingstrategie is ongezien! Het was dan ook geen verrassing dat ze dit album zou releasen om middernacht. Natuurlijk met het tijdsverschil zou dit voor mij om 06u in de ochtend betekenen. Ik heb express die dag sociale media vermeden zodat ik geen enkele track van het album zou meekrijgen. Taylor heeft altijd een achterliggende reden wanneer ze een bepaald album released, dus ik moest dit album pas te horen krijgen exact om middernacht, en ik had gelijk! Dit album klinkt magischer midden in de nacht of wanneer het buiten donker is. En elk liedje nam me meteen bij de keel. Bij ieder album heb je wel eens een paar nummers die je niet alle dagen afspeelt, maar bij Midnights had ik dit niet. En voor de eerste keer sinds de release van 1989, kon ik bijna elk lied weer aan een situatie of persoon linken, en bij dit album waren het meer situaties die afspeelden in mijn vriendenkring. Zo denk ik bij liedjes als “The Great War” en “Maroon” aan de vele goede momenten, maar ook een woelige periode dat ik met mijn beste vriend doorstaan heb, maar je wordt niet zomaar beste vrienden als je niet samen door diepere wateren hebt gezwommen. Aangezien ik door het jaar in twee landen vertoef, mag ik me gelukkig prijzen met nog een beste vriend, en van dit album is “Lavender Haze” eentje voor ons. Wij hebben ons nooit iets aangetrokken van stigma’s die beste vrienden opgelegd krijgen als ze beide van het andere geslacht zijn, en dit nummer is een soort middelvinger naar die stigma’s en dat je gewoon lekker je ding moet doen! De nummers “Anti-Hero”, “You’re On Your Own, Kid”, “Bejeweled” en “Mastermind”, zijn vooral voor mezelf bedoeld. Het eerste lied gaat over zelfvertrouwen, en twijfels of je dingen wel goed doet. Een probleem dat soms nog wel eens komt opdagen, maar waarvan je achteraf beseft dat niemand perfect is. Het tweede laat me denken aan het einde van de zomer en dat ik terug moet keren naar een leven, waar ik soms wel tegenop kijk en beseft dat je soms voor bepaalde dingen alleen staat, maar gelukkig wel goed opgevangen word door zeer goede vrienden. Het derde staat voor m’n glow up wanneer ik door mijn terugkerende zomerdepressie heen ben, en dat niets of niemand me kan stoppen, en dat ik me goed voel bij de dingen dat ik doen, ongeacht wat anderen hiervan denken. Het vierde is een doordraaiend wiel in m’n leven dat continue terugkomt, waarbij ik aan mezelf elke keer bewijs dat ik meer kan dan ik zelf dacht. Om af te sluiten is er nog één nummer die niet kan ontbreken in deze repertoire, namelijk “Vigilante Shit”, want wie haat er niet de ex van? Ikzelf ben daar ook schuldig aan, en dit lied beschrijft perfect welke gevoelens hierbij komen spelen.
Taylor heeft haar setlist voor Midnights op “The Eras Tour” goed gekozen. Natuurlijk voor ons Swifties mocht heel het album op de setlist staan, maar dat zouden we van elk album willen. De Midnights Era was een geweldig sexy album, en dit kwam zeker over tijdens haar shows ervan!
Zoals je al kon afleiden, is Midnights een top favoriet bij deze Swiftie. Normaal geeft ze haar top 3 of top 5 bij bepaalde albums, maar bij dit album maakt ze nog eens een uitzondering omdat ze hier gewoon niet kan kiezen! Geniet hieronder van haar volledige top 10 en zing en dans er vooral op mee!
Haar top 10 van Midnights:
- Anti-Hero
- Maroon
- Lavender Haze
- The Great War
- You’re On Your Own, Kid
- Bejeweled
- Vigilante Shit
- Mastermind
- Midnight Rain
- Karma
Hieronder kan je ‘Anti-Hero’ live terugvinden van op de Eras Tour de Amerikaanse reeks: