THE TORTURED POETS DEPARTMENT is Taylor’s elfde studioalbum, uitgebracht op 19 april 2024 via Republic Records. Twee uur na de release werd het uitgebreid tot een dubbelalbum, ondertiteld THE ANTHOLOGY, met een tweede deel aan extra nummers. Taylor beschreef de plaat als “an anthology of new works that reflect events, opinions and sentiments from a fleeting and fatalistic moment in time – one that was both sensational and sorrowful in equal measure”.
Op THE TORTURED POETS DEPARTMENT legt Taylor de complexe nuances vast van haar afgelopen relaties met haar romantische ex partners, met de media, met haar fans en met zichzelf. “All’s fair in love and poetry”, verklaart ze in haar gedicht “In Summation”, dat dient als de epiloog van het album. Maar, zoals blijkt, zijn beide niet zonder marteling en kunnen ze even brutaal zijn.
Taylor bracht haar tiende studioalbum, Midnights, uit op 21 oktober 2022, met lof van critici en ongeëvenaard commercieel succes. Wat volgde was het grootste jaar van haar leven. Simpel gezegd, haar “The Eras Tour” (2023-2024) stuurde haar naar hogere sferen van roem en faam: uitverkochte shows in de grootste stadions ter wereld. Elk toont een reis van drie uur door haar catalogus, van de gekende banjo’s van haar vroege carrière tot de weemoedige periode van de pandemie. In december 2023 werd ze door TIME uitgeroepen tot “Person of the Year”. En ze deed het allemaal met een glimlach op haar gezicht. Niemand had op dat moment door dat Taylor ellendig en gebroken rond liep.
Een paar maanden later, bij de 66e jaarlijkse Grammy Awards op 4 februari 2024, won Taylor “Best Pop Vocal Album” en “Album of the Year” voor Midnights. Tijdens haar acceptatietoespraak voor de eerste categorie kondigde ze THE TORTURED POETS DEPARTMENT aan als een nieuw origineel studioalbum waar ze sinds 2022 aan werkte:
“I wanna say thank you to the fans by telling you a secret that I’ve been keeping from you for the last two years. Which is that my brand new album comes out April 19. It’s called THE TORTURED POETS DEPARTMENT. I’m gonna go and post the cover right now backstage. Thank you, I love you!”
De 16 nummers op THE TORTURED POETS DEPARTMENT (plus 15 bonusnummers op de uitgebreide ANTHOLOGY-versie van het album) volgen haar afdaling in verwoesting toen haar zesjarige relatie met Joe Alwyn stierf en hierin de muze voor haar nieuwe studioalbum vond, terwijl ze stap per stap de gebroken scherven van haarzelf bij elkaar raapte. Maar dit album is niet alleen een postmortem van totale emotionele ineenstorting, het is ook een poging om rekening te houden met de vorm, grootte en verschillende manieren van verlies. Het is ook een argument: een affaire van twee maanden kan je leven meer verpesten dan de langzame dood van een langdurige liefde. Taylor is nog nooit zo eerlijk geweest: elke sensatie van waanzin wordt uitgedrukt, elke destructieve gedachte opgegraven. THE TORTURED POETS DEPARTMENT is een open dagboek.
Op het eerste zicht is THE TORTURED POETS DEPARTMENT een impliciete verwijzing naar de film Dead Poets Society (1989). Taylor bevestigde de indirecte verwijzing van het album met de film via de cameo van de originele acteurs Ethan Hawke en Josh Charles in de videoclip voor de eerste single van de LP, “Fortnight”. Balancerend tussen poëtische euforie en wanhoop, de stemming die in de fillm Dead Poets Society onmiskenbaar doordringt, vind je ook terug in het album van de TORTURED POETS DEPARTMENT.
Als je kijkt naar Taylor’s persoonlijke leven, had de albumtitel verder geïnspireerd kunnen worden door “The Tortured Man Club”, een groepschat met acteurs Paul Mescal, Andrew Scott en haar nu ex-vriend, Joe Alwyn. Het is een verwijzing naar de personages die Alwyn (Conversations With Friends) en Mescal (Normal People) hebben gespeeld in Sally Rooney-aanpassingen (Scott had een rol in de film Normal People Confessions van Rooney-regisseur Lenny Abrahamson). Mensen vergeten vaak dat Taylor een heel sarcastisch gevoel voor humor heeft. Afgezien van dit, markeert de releasedatum van het album, 19 april, toevallig ook het begin van de Amerikaanse Revolutie, toen de VS zich afsplitste van het VK. Veel interessanter is echter het feit dat de titel zowel muziek als poëzie verbindt, twee kunstvormen die altijd in het werk van Taylor terug zijn te vinden. Sommige van haar beste zelfgeschreven hits baden in poëzie, door haar “Quill Songs” genoemd. Bij het promoten van haar album THE TORTURED POETS DEPARTMENT verklaarde Taylor meerdere keren dat voor haar songwriting en poëzie hulpmiddelen zijn die genezing en betere vooruitzichten mogelijk maken:
“This writer is of the firm belief that our tears become holy in the form of ink on a page. Once we have spoken our saddest story, we can be free of it. And then all that’s left behind is the tortured poetry.”
In de epiloog van het album verwijst Taylor naar zichzelf als “The Chairman of The Tortured Poets Department”, wat betekent dat ze niet de enige gemartelde dichter is naar wie de plaat verwijst. In feite kent het titelnummer deze status ook toe aan een van de ex geliefden van Taylor, die zijn “typewriter at my apartment, straight from The Tortured Poets Department” vergeten was. Evenals is in de muziekvideo voor “Fortnight” zowel Taylor als Post Malone te zien hoe ze manisch op typemachines tikken. Gedurende het hele album erkent Taylor de pretentie van deze houding en verklaart op een gegeven moment: “We’re modern idiots.”
Zoals ze zei bij de Grammy’s, was Taylor begonnen met het bedenken van het album onmiddellijk nadat ze Midnights bij haar platenlabel had ingediend en bleef er in het geheim aan werken tijdens de eerste Amerikaanse etappe van “The Eras Tour” begin 2023. Terwijl ze het album aan het maken was, was haar liefdesleven opnieuw een veelbesproken onderwerp in de pers, die verslag deed van het einde van haar zesjarige relatie met de Engelse acteur Joe Alwyn, haar kortstondige romance met de Engelse singer-songwriter Matty Healy, en de uiteindelijke publieke outcoming met NFL-ster Travis Kelce in detail. Tijdens een van haar “The Eras Tour”-concerten in Melbourne in februari 2024 zei Taylor dat THE TORTURED POETS DEPARTMENT een “reddingslijn” voor haar was in deze maanden:
“THE TORTURED POETS DEPARTMENT is an album that I think, more than any of my albums that I’ve ever made, I needed to make it. It was really a lifeline for me, just the things I was going through and the things I was writing about. It kind of reminded me of why songwriting is something that actually gets me through my life. And I’ve never had an album where I needed songwriting more than I’d needed it on THE TORTURED POETS DEPARTMENT.”
THE TORTURED POETS DEPARTMENT zorgt misschien wel voor Taylor’s meest eerlijke en emotioneelste album. Het is een emotionele uitstorting van de beroemdste muzikant ter wereld op het hoogtepunt van haar carrière, die de beladen overgang overbrengt van het ervaren van de “love of my life” naar het “loss of my life.” Taylor heeft in de loop der jaren met allerlei artiesten samengewerkt, maar op haar recente projecten was ze consistent gebleven als het ging om de teams van producers, songwriters en aanbevolen artiesten waarvan ze koos om mee samen te werken. Dit is ook duidelijk met THE TORTURED POETS DEPARTMENT, dat slechts zeven mensen vermeldt in de schrijf- en productiecredits. De meeste nummers zijn geschreven door Taylor, haar beste vriend en producer Jack Antonoff en Aaron Dessner van The National. Antonoff is de hoofdproducent van het album THE TORTURED POETS DEPARTMENT, Dessner die van THE ANTHOLOGY. Bij de release van het album schreef Aaron:
“We started working on these songs over two years ago and it feels like they have kept us company and evolved in beautiful and unexpected ways through so much life lived during this process. I believe these songs are some of the most lyrically acute, intricate, vulnerable and cathartic Taylor has ever written and I am continually astonished by her skills as a songwriter and performer.”
Jack Antonoff verklaarde: “My favorite work we have made together, made in the most wild unhinged moment. All the pain distilled in this album and all the laughter that came out of it. Will hold those days in the studio forever as the most inspiring of my life. I adore this album and the way it came together.” In een interview met de Los Angeles Times begin 2024 had hij Taylor’s zangvaardigheid geprezen en zei dat twijfelen aan haar capaciteiten “is like challenging someone’s faith in God. You just don’t go there.”
Er hebben maar twee artiesten een samenwerking bemachtigd op dit album. Post Malone is een onverwachte toevoeging aan Taylor’s muzikale universum, hoewel de twee al jaren bevriend zijn. Hij zingt mee in de eerste officiële single van het album, “Fortnight”, waarop hij ook schrijfcredits heeft. Florence Welch van de band Florence + The Machine maakte een zeldzame verschijning op het album van Taylor en schreef mee aan het nummer “Florida!!!”. Ze prees Taylor in een Instagram-post en zei: “Me and my ghosts, we had a hell of a time. Honoured to be in this department.”
THE TORTURED POETS DEPARTMENT is een album dat niet meteen in Taylor’s bekende discografie valt. Het is een album eerder bedoeld voor gevestigde, toegewijde fans die de parallellen begrijpen die ze maakt met eerdere nummers, de verwijzingen naar bepaalde levensgebeurtenissen enz. De nummers bevatten haar levensverhaal die een nieuw leven inblazen als ze de juiste context krijgen.
Het is ook een album gemaakt in de naschok van “The Eras Tour”, dat in 2023-2024 de muziekindustrie wereldwijd domineerde en groter was dan zelfs Taylor zich ooit had kunnen voorstellen. In het album legt Taylor haar ziel bloot om over haar tumultueuze relaties en de publieke perceptie van haar beroemdheid te zingen. De lyrische verhalen creëren een diep, rommelig, ongeremd, maar een woelige, gevoelige periode. Sommigen vergeten dat Taylor Swift ook maar een gewoon persoon is. Maar velen zien haar als een merk, en zelfs voor personen zoals Taylor Swift is het moeilijk om hierin altijd een balans te vinden, want nogmaals, we praten hier nog altijd over een persoon met dezelfde verlangens en gevoelens die wij ook dagelijks ervaren. Het album THE TORTURED POETS DEPARTMENT voelt aan als een verkenning van hoe het was om constant in gebreke te blijven aan haarzelf als persoon en de gevolgen daarvan om continue te kunnen voldoen aan haar imago naar de buitenwereld toe. In de epiloog van het album schreef Taylor:
“As you might all unfortunately recall, I had been struck with a case of a restricted humanity. Which explains my plea here today of temporary insanity. And so I was out of the oven and into the microwave. Out of the slammer and into a tidal wave. How gallant to save the empress from her gilded tower. Swinging a sword he could barely lift. But loneliness struck at that fateful hour. Low hanging fruit on his wine stained lips. He never even scratched the surface of me. None of them did. ‘In summation, it was not a love affair!’ I screamed while bringing my fists to my coffee ringed desk. It was a mutual manic phase. It was self harm. It was house and then cardiac arrest.”
De nummers op het album THE TORTURED POETS DEPARTMENT tonen de wrijving van elk van Taylor’s gemartelde versie, zelfs die vechten voor gelijkwaardigheid; de kunstenaar, de persoon, de geliefde, de beroemdheid. Als de beroemdste vrouw ter wereld, hoe reageer je op degenen die je onrecht hebben aangedaan als elke reactie wordt gezien als een ‘punch down’? Hoe pak je de overlevingsinstincten aan die begonnen te midden van controle? Hoe behoud je de identiteit van het kwetsbare buurmeisje? Hoe bespreek je de dodelijke impact van roem, zonder kwaad te spreken over degenen die je beroemd hebben gemaakt? Hoe schrijf je eerlijk als je persona je kunst heeft overschaduwd?
Reputation (2017) werd bekend als Taylor’s woedende, wraakzinnige album, terwijl het in werkelijkheid een liefdesverhaal vertelt. Deze keer is ze echter echt gek en richt ze zich niet alleen op professionele vijanden en critici, maar ook op haar fans en zichzelf. De teksten “fuck it” en “fuck ‘em” komen terug. Om de effecten van haar turbulent jaar in 2016 weg te vegen, moet Taylor het bestaan ervan erkennen en, op zijn beurt, de impact ervan op haar psyche. Om haarzelf te kunnen uitbreken van de kooi waar iedereen haar in geplaatst heeft die haar beperkten, moest ze haar demonen onder ogen komen.
In veel opzichten schetst Taylor op dit album een onflatteus beeld van zichzelf. Haar lyrische verhalen komen in gelijke mate neer op voormalige geliefden, kritische tegenstanders en haar eigen imago. Ze is kritisch en hard. Ze zingt over het feit dat ze zo depressief is dat ze niet uit bed kan komen, dat ze ontbijtgranen voor kinderen eet en huilt in de sportschool. Er is ook een dialoog tussen haar tiener- en volwassen zelf. “But Daddy I Love Him” is een zware aanval naar de afwijzing van de “veroordelende critici en fans” die haar publiekelijk aanpakten over haar controversiële minnaar, Matty Healy, die de romance zwaar afkeurden. Het is ook een update van “Love Story” (2008), met een iets oudere Romeo en Julia, behalve dat deze keer haar Shakespeare-referenties uit Hamlet komen. In “The Smallest Man Who Ever Lived” keert ze zich zelf tegen de muze, giftiger dan ooit: “Were you sent by someone who wanted me dead? Did you sleep with a gun underneath our bed? Were you writing a book? Were you a sleeper cell spy? In 50 years time will all this be declassified and you’ll confess why you did it? And I’ll say, ‘Good riddance.’ Cause it wasn’t sexy once it wasn’t forbidden.”
Sonisch gezien is THE TORTURED POETS DEPARTMENT een gedempt album, weerspiegeld in het zwart, wit en grijs van zijn esthetiek. Op de eerste versie van het album horen we zachte beats die ondergedompeld worden in synthpop, terwijl THE ANTHOLOGY meer hints van folk muziek draagt. Taylor zingt het meest in lage tonen op dit album om rap-achtige, conversationele verzen te leveren.
Verschillende nummers op de eerste versie van het album, voornamelijk geproduceerd door Taylor en Jack Antonoff, bevatten een meer uitgebreide instrumentatie, met stylings van verschillende genres; “But Daddy I Love Him” en “Guilty as Sin?” bevatten live drums en invloeden van country en rock, “Down Bad” roept R&B op in zijn dynamische verschuivingen en achterliggende beats, “Fresh Out the Slammer” bevat western-rock waar we verschillende elektrische gitaren door elkaar horen, en “I Can Fix Him (No Really I Can)”, “Florida!!!”, en “Who’s Afraid of Little Old Me?” experimenteert Taylor door beats te lenen die afkomstig zijn van gothic muziek. Taylor en Aaron Dessner produceerden het grootste deel van de tweede versie van het album, dat een akoestisch, folkgericht geluid heeft, geinstrumenteerd door een akoestische gitaar, zachte piano en subtiele synths. Dit meer akoestische geluid zorgt voor verdere subtiliteit in de teksten, die Taylor’s fictieve personages in de nummers (“Cassandra”, “Peter”, “Robin”) hun zelfreflectie (“The Albatross”, “Chloe or Sam or Sophia or Marcus”, “I Look in People’s Windows”, “I Hate It Here”) verkennen.
Het ontbreken van een apostrof (weglatingsteken in de vorm van een komma bovenaan de regel) in de titel van het album, was het onderwerp van een debat over grammaticale correctheid. Volgens de grammatica zou de titel van het album als volgt geschreven moeten zijn: “THE TORTURED POET’S DEPARTMENT”. Geleerden verklaarden dat Taylor The Tortured Poets Department gebruikte als een attributief zelfstandig naamwoord, zoals in het geval van de film Dead Poets Society uit 1989, en niet als een bezittelijk zelfstandig naamwoord dat een apostrof rechtvaardigt.
De pers beschreef de visuele esthetiek van het album als gothic, omdat er veel donkere kleuren gebruikt worden voor het album. De cover van het album, gefotografeerd door Beth Garrabrant, is een zwart-wit glamourfoto van Taylor die op een bed ligt in zwarte lingerie. Garrabrant was ook de fotograaf die verantwoordelijk was voor Taylor’s albumillustratie voor Folklore (2020).
Na de Grammy-aankondiging onthulde Taylor op 6 februari 2024 de tracklist van de eerste versie van het album via sociale media. In totaal kondigde ze vier fysieke edities aan die elk de titel hadden van een bonusnummer die enkel en alleen op die specifieke plaat was terug te vinden: “The Manuscript”, “The Bolter”, “The Albatross” en “The Black Dog”. Ze werkte ook samen met Target voor een exclusieve “Phantom Clear” vinyl editie voor verzamelaars.
Afgezien van het erover praten op “The Eras Tour”, promootte Taylor het album op digitale platforms zoals Apple Music, Spotify, YouTube, Instagram en Threads, waardoor fans op zoek gingen naar easter eggs. Dit omvatte met name vijf door Taylor samengestelde Apple Music-afspeellijsten met haar oude liedjes geïnspireerd door de vijf stadia van verdriet; een pop-upbibliotheek met samengestelde nummers in The Grove, Los Angeles, gehost door Spotify; QR-code muurschilderingen in verschillende steden over de hele wereld die leidden tot niet-vermelde YouTube-shorts op Taylor’s kanaal; een aftel avatar naar de release van het album onthuld bij het vernieuwen van Taylor’s Instagram-profiel; en speciale glinsterende effecten op Threads-berichten getagd met hashtags met betrekking tot Taylor en het album. iHeartRadio en Sirius XM kondigden speciale programma’s aan met exclusieve inhoud van Taylor om de release van het album te vieren; het eerste radiostation werd tijdelijk omgedoopt tot “iHeartTaylor”.
Eindelijk werd THE TORTURED POETS DEPARTMENT uitgebracht op 19 april 2024. Een dubbele albumeditie, ondertiteld THE ANTHOLOGY en met 15 bonustracks, werd twee uur later digitaal verrassend uitgebracht. Vanaf mei 2024, te beginnen met de Parijse shows, vernieuwde Taylor de setlist van “The Eras Tour” om nummers van THE TORTURED POETS DEPARTMENT mee op te nemen in haar reis door de verschillende eras, die ze informeel beschreef als “Female Rage the Musical”.
Ze bracht de liveversies uit als bonustracks op een gelimiteerde album via haar website. Andere gelimiteerde edities van het fysieke album bevatten akoestische versies van geselecteerde nummers. Beperkte digitale varianten bevatten eerste concept telefoondemo-opnames van bepaalde tracks.
Zoals de titel al doet vermoeden, is THE ANTHOLOGY een reeks verspreide verhalen en lessen over verschillende aspecten van Taylor’s leven en carrière, verduisterd door een fictieve of metaforische lens. De liedjes zijn droeviger en stiller. Het voelt als een album op zich, stilistisch verwijderd van de eerste 16 nummers van de originele versie. Het meeste is subtiel, akoestisch folk, met af en toe omwegen, en een kosmologie helemaal op zich. Terwijl we enkele onderwerpen van de hoofdrelease opnieuw bekijken, biedt het ook verschillende karakterstudies en stille introspecties in Taylor’s psyche. Bij de aankondiging van het dubbelalbum legde ze uit:
“I’d written so much tortured poetry in the past 2 years and wanted to share it all with you, so here’s the second installment of TTPD: The Anthology. 15 extra songs. And now the story isn’t mine anymore… It’s all yours.”
THE ANTHOLOGY richt zich op poëtische teksten als kunstvorm. Het voegt veel mooie nummers toe aan THE TORTURED POETS DEPARTMENT, van “The Black Dog” die vertelt over het missen van je voormalige partner en “The Albatross” die Taylor vergelijkt met de albatros uit The Rime of the Ancient Mariner, tot “The Prophecy” die haar verlangen uitspreekt om eindelijk haar soulmate te vinden en “The Manuscript” dat Taylor’s reflectie van haar eerste volwassen relatie beschrijft. Als het op zichzelf wordt beluisterd, positioneert het zich snel als een tegenhanger van folklore en evermore, zowel esthetisch als thematisch.
Bij de release was de pers zeer kritisch over de onderwerpen van het album en waren de meningen verdeeld. Een aantal critici beschouwde het album als een mijlpaal in Taylor’s discografie. Recensies van Helen Brown van The Independent, Ellie Roberts van The Arts Desk, Dan Cairns van The Times, Jeffrey Davies van PopMatters en Will Harris van Q prezen het album als een van haar meest solide outputs, waarbij ze de muzikale compositie, vocale stylings en lyrische tonaliteit beschouwen als ambitieus en smaakvol experimenteel. Anderen, waaronder Chris Willman van Variety, Ed Power van de i en Kitty Empire van The Observer, noemden het een typisch Taylor-album met enkele van de beste nummers van haar carrière.
Taylor’s songwriting was een bron van complimenten. The Line of Best Fit’s Paul Bridgewater noemde het haar meest samenhangende oeuvre tot nu toe, en vond de muziek verfijnd en de lyriek symbolisch. Voor Ludovic Hunter-Tilney van de Financial Times is het album een stilistische evolutie voor Taylor, met schrijven dat een “karakteristisch aantrekkelijke wending” markeert in humeurig melodrama. Alexis Petridis van The Guardian en Alex Hopper van American Songwriter vonden dat het album Swift’s meest geestige teksten heeft, met genuanceerde muzikale keuzes die laten zien dat Swift “bereid is om risico’s te nemen in een risicomijdend tijdperk voor pop” en “constant evoluerend en haar grenzen verleggen”, respectievelijk.
De tumultueuze stemming en blootleggende emotie van de teksten werden ook benadrukt. Meerdere recensies complimenteerden de zware, ongefilterde emotie van het album; Lauren Webb van Clash beschreef het als “een betoverende, giftige, chaotische illustratie” van een kelderende mentale gezondheid. Powers was van mening dat THE TORTURED POETS DEPARTMENT Taylor’s hernieuwde vrijheid liet zien, met een “gebrek aan bezorgdheid over de vraag of deze liedjes tot en voor iemand anders dan zichzelf spreken”. In een soortgelijk perspectief beschreven lovende recensies van Rob Sheffield van Rolling Stone en Chris Willman van Variety het album als respectievelijk een “glorieus chaotisch” en “gedurfd, ongeremd” project.
Veel critici gaven hun zure recensies kort na de release van het album omdat ze het gevoel hadden dat dit album niet voor hun goedkeuring was vervaardigd. Zowel in lengte als in dichtheid van het innerlijke heiligdom van de fans of personen die gelijkaardige situaties hebben doorgemaakt zijn de enigen die echter commentaar kunnen bieden op het album, die al jaren aan de zijde van Taylor staan die het album echt kunnen begrijpen, is THE TORTURED POETS DEPARTMENT ontworpen om de non-Swifties eruit te kunnen halen. En dat betekent dat de fans de eerste critici zijn die “[blijven] luisteren tot het ochtendgloren totdat het hele album afgeluisterd was alsof het een collegepaper is die we tegen de ochtend moeten voltooien”, zoals opgemerkt door Bloomberg’s Jessica Karl de dinsdag na de release van het album. Om het hele album te beluisteren + zijn bonustracks trok Oliver Darcy voor CNN zich terug in zijn zevendaagse vervolgrecensie van het album: “Het duurt meer dan een dag om een album met 31 nummers volledig te beluisteren en te analyseren, maar THE TORTURED POETS DEPARTMENT is zo aangrijpend dat tijd in het niets verdwijnt. Swift’s album vraagt tijd om volledig te worden gewaardeerd. Het kan niet worden verslonden met de snelheid van TikTok.” Toevoegend: “Een week later, ben ik klaar om te verklaren dat het een van Swift’s beste werken tot nu toe is.” Anderen waren ook slim genoeg om toe te geven dat ze Swiftie Smart genoeg waren om de parasociale parochiale thema’s van het album te begrijpen, waarbij Keefe opmerkte: “Of een bepaalde fan of luisteraar zich zal kunnen vinden in een van de nummers, hangt dan volledig af van hoe interessant ze Swift’s ongefilterde en onbewerkte versies van de gebeurtenissen in haar leven die terug te vinden zijn in de nummers aangrijpend en vergelijkbaar vinden. Het is de bedoeling zoals bij elk album van Taylor dat de nummers opnieuw beluisterd en doorverteld worden.”
Zoals Ben Sisario voor de New York Times vroeg: “Het [bekijken] van Taylor Swift’s werk door de ogen van haar fans [is] cruciaal voor begrip voor het album. De vraag is niet alleen wat Swift zegt, maar wat ze haar fans vertelt, en hoe zullen ze erop reageren?”
THE TORTURED POETS DEPARTMENT brak talloze records, waardoor The Guardian opmerkte dat het “Swift door vele statistieken als de grootste popster van deze eeuw heeft genoteerd”. Op Spotify werd het het meest vooraf opgeslagen album aller tijden; het meest gestreamde album op één dag, met meer dan 200 miljoen en vervolgens 300 miljoen streams en het breken van het all-time record dat voorheen in handen was van haar eigen album Midnights; en het eerste album dat een miljard streams in een enkele week verzamelde, en dat in vijf dagen. Het album werd ook het meest gestreamde album op één dag op Amazon Music en het meest gestreamde popalbum op één dag op Apple Music. Het verzamelde wereldwijd 1,76 miljard streams binnen de eerste week van een release, het hoogste record ooit. Republic Records rapporteerde een wereldwijde consumptie van vier miljoen verkochte eenheden in de eerste week.
In de Verenigde Staten verkocht het album in vier dagen 1,6 miljoen album-exemplaren, waarbij 700.000 vinyl-LP’s werden verkocht om het record te breken voor de hoogste vinylverkoop per week die eerder werd gehouden door Taylor’s 1989 (Taylor’s Version) (2023). Het brak het streamingrecord van één week dat eerder in handen was van Drake’s Scorpion (2018), met 799 miljoen on-demand streams in zes dagen. Na een volledige week na de release debuteerde THE TORTURED POETS DEPARTMENT bovenaan de Billboard 200 met 2,61 miljoen verkochte exemplaren, waaronder 1,914 miljoen originele exemplaren en 891,34 miljoen on-demand streams. Het werd Taylor’s 14e nummer 1 album, en koppelde haar aan Jay-Z voor de meeste hitlijsten onder solisten. Het album registreerde ook de op een na grootste week door totale eenheden en de op twee na grootste week door originele verkopen in de geschiedenis van Billboard.
“My mind is blown. I’m completely floored by the love you’ve shown this album. 2.6 million ARE YOU ACTUALLY SERIOUS?? Thank you for listening, streaming, and welcoming Tortured Poets into your life. Feeling completely overwhelmed.”
Het album bleef in totaal 15 niet-opeenvolgende weken op nummer 1 in de Billboard 200 staan en werd daarmee het langstlopende nummer 1 album in Taylor’s carrière. Het is ook het derde album in de geschiedenis en het eerste van een vrouwelijke artiest dat haar eerste 12 weken bovenaan de hitlijst doorbracht.
Alle 31 nummers van THE ANTHOLOGY debuteerden in de Billboard Hot 100 en bezetten voor het eerst in de geschiedenis van de hitlijsten tegelijkertijd de hele Top 14. Taylor zette het record voor de meeste gelijktijdige inzendingen van een vrouwelijke artiest (32) en werd de eerste vrouw die de 50 carrière Top 10-nummers overtrof. De verkoop werd gestimuleerd door meerdere varianten van het album, door het digitaal, op vinyl en op CD uit te brengen in nog eens verschillende edities.
THE TORTURED POETS DEPARTMENT brak ook in andere landen chartrecords. In Duitsland nam het de grootste streamingdag voor een album op en debuteerde het bovenaan de hitlijst met de hoogste verkoopweek voor een internationale soloartiest in zeven jaar. In het Verenigd Koninkrijk werd het het snelst verkochte album van elke artiest in zeven jaar en door een niet-Britse artiest in 18 jaar, en het bond Taylor met Madonna voor de meest vrouwelijke nummer 1-albums in de UK Albums Chart (12). Het werd het snelst verkopende vinylalbum sinds 1994 en Taylor’s album met de meeste weken op nummer 1 (8). Op de Australische ARIA-hitlijsten werd THE TORTURED POETS DEPARTMENT Taylor’s 13e nummer 1-album, een plaat onder vrouwelijke artiesten; de nummers vestigen records voor de meeste gelijktijdige inzendingen van een enkele artiest in de Top 10 (10), Top 50 (29) en Top 100 (31) van de singleslijst. Het album debuteerde bovenaan de Canadian Albums Chart als Taylor’s 14e opeenvolgende hitlijsttopper en registreerde de hoogste vinylverkoop en streamingcijfers voor één week in de geschiedenis van de hitlijsten.
Taylor staat bekend om achter elk album dat ze uitbrengt, deze te overtreffen met een nog beter album. Maar THE TORTURED POETS DEPARTMENT is een emotioneel onbewaakt en bewust rommelig album specifiek gericht tot haar fans om hen mee te nemen in haar verleden en recente gebeurtenissen. Dit verdeelt critici en inspireert onmiddellijke fantoewijding op weg naar het grootste debuut in de eerste week van haar carrière. Jack Antonoff vertelde Billboard afgelopen maand:
“The best bodies of work are when people drill into the most personal, the most if-you-know-you-know kind of stuff. I think the depth of THE TORTURED POETS DEPARTMENT was surprising to people because I think people are constantly surprised when artists continue to be artists. You see so many people take the wrong turn and pander and become terrified of what they could lose. That’s the recipe for all the worst music, and I can only relate to people who don’t give a fuck. That next body of work — it doesn’t matter how big your audience is, it either comes from the depths of you or it doesn’t. And I love that album so much because the whole thing is so remarkably vulnerable.”
Bij de aankondiging en release van het album waren er veel debatten over aan welke relatie Taylor het had gewijd. Maar dat is nauwelijks het punt. Taylor is een van de meest ervaren songwriters aller tijden vanwege haar muzikale en literaire bekwaamheid, niet vanwege de mannen in haar leven. Het is al heel haar carrière zo geweest dat critici haar successen van haar albums koppelde aan haar romantische relaties, maar vooral in 2024: het is eindelijk tijd om te stoppen met het koppelen van de successen van een vrouw aan haar romantische relaties. Met dit gezegd zijnde, is THE TORTURED POETS DEPARTMENT een album voor de fans, niet voor de critici en zeker niet voor de ex-partners in haar leven. Dit is een ongelooflijk kwetsbare verzameling liedjes, een vertaling van pijn die dapper was om te delen. Dit album is voornamelijk ook voor Taylor Swift. Zij is de auteur van haar leven. Dit is haar verhaal.
THE TORTURED POETS DEPARTMENT laat de luisteraar veel materiaal achter om te verteren. Een grotere waardering van elke track komt met de tijd. Het is een glimp van de psyche van de beroemdste persoon op de planeet. En voor velen is het ook een weergave hoe je als meisje bekeken wordt in je tienerjaren als de groei die je doormaakt naar een volwassen vrouw met alles wat het met zich meebrengt: onzekerheden, fouten en lessen waar je uit kan leren. Maar het is geen weerspiegeling van Taylor’s gemoedstoestand ten tijde van de release van het album:
“This period of the author’s life is now over, the chapter closed and boarded up. There is nothing to avenge, no scores to settle once wounds have healed. And upon further reflection, a good number of them turned out to be self-inflicted.”
Wat duidelijk is, is dat dit Taylor’s laatste verklaring is over haar tumultueuze leven van 2023-2024. De nummers van het album waren Taylor’s uitlaatklep en zoals ze altijd doet, geeft ze haar fans de kans om elk nummer eigen te maken en er een nieuw leven aan te geven. Zoals ze afsluit in “The Manuscript”, het laatste nummer van THE ANTHOLOGY: “Now and then I re-read the manuscript. But the story isn’t mine anymore.”
Om de Tortured Poets Department Era af te sluiten vind je hieronder nog een leuk weetje over Taylor Swift:
Toen Taylor in het middelbaar zat, gaf ze haar vriendinnen minipeppersprayflesjes om aan hun sleutels te hangen, zodat ze zich konden verdedigen in geval van nood.
Extra weetje over onze founder:
Melissa is een echte Swiftie en volgt Taylor Swift al sinds 2006 op de voet. Ze was meteen weg van haar teksten, ook al was dit in de country genre, Melissa kon dit wel appreciëren puur door de boodschappen die ze overbracht en de zang die zo uniek was. Haar eerste concert was “The Speak Now Tour” in België, dit was ook het eerste en laatste concert dat Taylor in haar land deed. Voor de andere concerten nam ze met plezier de trein of het vliegtuig om haar te zien.
Taylor haar overgang van country muziek naar pop, was de beste stap die ze ooit kon zetten! In april dit jaar bracht Taylor haar nieuwe album The Tortured Poets Department uit, wederom wisselde Taylor af met verschillende genres, die volledig anders waren dan haar vorige albums. Het was donkerder, stiller, emotioneler en neigt meer naar een gothic genre. Maar wist iedereen toch te verbazen met het album.
Maar hoe deed het album het voor onze hardcore Swiftie? The Tortured Poets Department was voor de eerste keer een heftig album om te beluisteren. En daar bovenop kregen we nog geen twee uur later 15 bonus tracks extra om te beluisteren. Ik ben er drie volledige dagen mee bezig geweest om door het complete album door te geraken. Bepaalde liedjes terug te herbeluisteren omdat ik niet vanaf de eerste keer de volledige context van de track mee had. Voor dit album moet je echt open staan als fan om alles te kunnen begrijpen in de liedjes. Moet je grotendeels op de hoogte zijn van Taylor’s verleden en recente gebeurtenissen, en dit alles proberen te plaatsen in een tijdlijn van de afgelopen jaren. Taylor heeft in principe haar dagboek gelanceerd, en wij fans kregen er een poëtische kijk in. Het heeft toch zeker een dikke maand geduurd vooraleer ik al de liedjes op het album volledig kon begrijpen, in context kon plaatsen en nog meer respect voor haar kreeg door de vele obstakels die zij onderweg heeft overwonnen. Het blijft nog altijd een persoon die wij niet persoonlijk kennen, en door dit album besef je des te meer dat achter de schijnwerpers een compleet ander persoon schuil gaat die ook haar eigen problemen en worstelingen met gevoelens doormaakt, zoals wij allemaal. Het is onmogelijk om iemands zijn leven volledig te kennen, want iedereen vecht met zijn eigen demonen en zet een masker op wanneer we buiten onze eigen comfortzone gaan. Het is zeer dapper van Taylor dat ze met zo’n weemoedig, gebroken, emotioneel en gedurfd album naar buiten komt, en wij Swifties kunnen dit alleen maar meer aanmoedigen! Dankzij artiesten als Taylor Swift, geeft zij personen de kans om een eigen stem te creeëren en niet bang meer te zijn om de nodige gevoelens te uiten naar de buitenwereld toe. Wordt het niet geaccepteerd, dan gaat het leven gewoon verder, maar tenminste niet ten koste van jou eigen geluk.
Taylor heeft haar setlist voor The Tortured Poets Department op “The Eras Tour” goed gekozen. Natuurlijk voor ons Swifties mocht heel het album op de setlist staan, maar dat zouden we van elk album willen. The Tortured Poets Department Era is het eerlijkste album van Taylor ooit uitgebracht, en dit kwam zeker over tijdens haar shows ervan met al de nodige emotionele uitbarstingen erbij!
Of The Tortured Poets Department mee in mijn favorieten valt, vind ik een moeilijke om te bepalen. Het is een compleet ander album dan dat we gewoon zijn en het is geen album dat ik dagelijks beluister. Het album wordt bij mij eerder afgespeeld als ik er een slechte dag heb opzitten en even nood heb aan weemoedige poëtische liedjes, die me achteraf erdoor trekken dat elke dag niet hetzelfde is. Maar toch zijn er tien liedjes die me enorm geraakt hebben, en deze uiteindelijk de dag van vandaag mijn dagelijkse afspeellijst bereikt hebben. Hieronder kan je ze terugvinden, en als je deze nog niet beluisterd hebt, of niet doordachtig beluisterd hebt, dan zijn deze zeker een aanrader!
Haar top 10 van The Tortured Poets Department:
- Who’s Afraid Of Little Old Me
- I Can Do It With A Broken Heart
- Fortnight
- The Smallest Man Who Ever Lived
- My Boy Only Breaks His Favorite Toys
- imgonnagetyouback
- But Daddy I Love Him
- Down Bad
- Guilty as Sin?
- So Long, London
Hieronder kan je ‘Who’s Afraid Of Little Old Me’ live terugvinden van op de Eras Tour de Europse reeks: